Postuumproducer Sophie Xeon

Rusteloze dj, producer en vernieuwer van de pop Sophie (34) overleden na dodelijke valpartij

De vooruitstrevende Schotse musicus zocht een goede uitzichtplek om naar de volle maan te kijken, en verongelukte.

De Schotse dj en producer Sophie Xeon, artiestennaam Sophie, tijdens een optreden in 2019. Beeld AFP
De Schotse dj en producer Sophie Xeon, artiestennaam Sophie, tijdens een optreden in 2019.Beeld AFP

Haar muziek was rusteloos, soms zenuwslopend. Maar wie zich openstelde voor de barse, van links naar rechts stuiterende dance en pop, kon er wel degelijk de schoonheid en poëzie in ontdekken. De Schotse dj en producer Sophie Xeon, artiestennaam Sophie, was niet bepaald behaagziek. Maar met haar vooruitstrevende elektronische producties wist ze wel een mondiaal publiek én grote artiesten aan zich te binden.

Sophie, die zaterdag verongelukte in Griekenland, speelde op vooraanstaande pop- en dancefestivals, ook in Nederland, en ze maakte muziek voor Nicki Minaj, Charli XCX, FKA Twigs en Vince Staples.

Compromisloze house

Bij haar eerste wapenfeiten, zeven jaar geleden, was Sophie een anonieme producer die weigerde op de voorgrond te treden. De tracks Bipp en Nothing More to Say waren opgetrokken uit compromisloze house en lieten al horen dat de raadselachtige afzender iets groots van plan was. De beats en vocale samples klonken in haar vroege werk al koortsachtig, alsof er geen verslapping mocht optreden in de loop van een vijf minuten durende dancetrack.

Sophie groeide op in Glasgow. Al op jonge leeftijd raakte ze gebiologeerd door elektronische muziek. Ze was een zeer jeugdige raver. Ze vormde bandjes, maar besloot dat een loopbaan als dj en producer beter zou passen bij haar eigenzinnige muzikale opvattingen. In 2015 verscheen het album Product, dat was samengesteld uit een serie eerder opgenomen singles aangevuld met nieuw werk.

Het album vormde de aftrap van haar carrière. Sophie werd gevraagd als producer voor aanstormende namen in de pop, zoals de Engelse popzangeres Charli XCX. In het met haar opgenomen nummer Vroom Vroom (2016) zette Sophie haar driftige laptopsynths en samples nu in voor opwindende popmuziek, met gevoel voor r&b en de betere hiphop.

Haar productiewerk nam de overhand: Sophie sleutelde aan tracks voor bijvoorbeeld de topplaat Big Fish Theory (2017) van de Amerikaanse rapper Vince Staples. En ze nam werk op met de Londense Gaika. Haar harde, grimmige beats en energieke productie pasten de duistere hiphop uitstekend. Maar Sophie vond ook de tijd om zelf met een eerste volwaardig album te komen.

Op Oil of Every Pearl’s Un-Insides uit 2018 etaleerde ze haar veelzijdigheid, en kwam ook haar zachte kant naar voren. Brute dancetracks als Ponyboy werden afgewisseld met dromerige en popachtige bespiegelingen, al bleven de grondtonen dreigend en een tikje obscuur.

In de clip bij het door haarzelf gezongen It’s Okay to Cry verscheen Sophie voor het eerst volop in beeld, in een psychedelisch en verontrustend droomlandschap. Het nummer begint lieflijk, onder een regenboog, maar eindigt bij scheurende elektronica en een hels onweer. Sophie liet rond het verschijnen van haar album ook iets los over haar identiteit: ze vertelde in interviews dat zij een transvrouw was. Haar album, met strijdlustige tracks over sekse, eigenheid en vooroordelen, werd in 2018 genomineerd voor een Grammy Award.

Zaterdag werd bekend dat Sophie plotseling was overleden, en dat bericht schokte de popwereld. Ze bleek ten val te zijn gekomen in haar woonplaats Athene, op zoek naar een goede, maar moeilijk toegankelijke uitzichtplek om naar de volle maan te kijken. Sophie is 34 jaar geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden