'Rupert Murdoch en Apple werken aan exclusieve iPad-krant'

AMSTERDAM - Mediatycoon Rupert Murdoch en Apple werken samen aan een krant voor de iPad. De Daily, zoals de krant waarschijnlijk gaat heten, zou daarmee de eerste krant zijn die speciaal verschijnt voor tabletcomputers als de iPad van Apple.

Een iPad. © afp Beeld
Een iPad. © afp

Volgens verschillende Amerikaanse en Britse media zou de krant van Apple en het nieuwsbedrijf News Corp van Murdoch (uitgever van ondermeer de Britse dagbladen Daily Telegraph, News of the World en The Sun) begin volgend jaar verschijnen. Eind deze maand nog wordt de nieuwe krant gepresenteerd, is de verwachting. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om een printeditie die ook op de iPad te lezen is, of om een webeditie van de krant, maar om een krant die uitsluitend op de draagbare computers te lezen is, en gemaakt wordt in de Verenigde Staten. Omdat er geen kosten zijn verbonden aan druk en distributie, kost een abonnement 99 cent per week,

Om de Daily te maken, zouden honderd journalisten zijn aangenomen. Het is nog niet bekend wie de nieuwe hoofdredacteur wordt, maar in hardnekkige geruchten wordt steeds de naam genoemd van Jesse Angelo, nu nog managing editor van Murdochs New York Post.

Meert tijd op iPad

Het idee om een krant te maken die alleen op de iPad en zijn klonen verschijnt, kwam bij Murdoch op toen hij een onderzoek las waaruit bleek dat mensen meer tijd besteden aan hun iPad dan aan surfen op internet. Dat is vooral van belang omdat iPad-gebruikers meer tijd besteden aan een bepaalde app (bijvoorbeeld die van een krant), waar op internet de aandacht steeds wordt verlegd van de ene website naar de andere. De mediamagnaat wil met de Daily bewijzen dat mensen wel degelijk willen betalen voor unieke, exclusief online aangeboden content van hoge kwaliteit. Hij ziet de iPad en aanverwante apparaten als dé plek waar straks in elk gezin nieuws en informatie op binnenkomen.

Wisselend succes

Murdoch heeft wisselende successen geboekt met internetinitiatieven. The Times (ook een van de kranten uit zijn imperium) zegt nu 100.000 abonnees te hebben die betalen voor de online versie van de krant. En de Wall Street Journal zegt twee miljoen lezers te hebben die betalen voor artikelen die achter de zogenoemde paywall staan - verhalen waar je voor moet betalen, dus. Aan de andere kant: Murdoch kocht in 2005 sociale netwerksite MySpac, vooral populair onder muzikanten, voor maarliefst 580 miljoen dollar. Doel was om een concurrent te worden van andere sociale media en muziekzenders. Dat is hem nog niet gelukt - de MySpace-tak van het bedrijf maakt nog altijd verlies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden