Recensie Festival Oude Muziek

Ruim baan voor polyfonie van Dufay en Desprez op Festival Oude Muziek, maar niet alles overtuigt

Een beetje wrang: het vorig jaar gepresenteerde orgel van Tivoli-Vredenburg bleef onbespeeld.

Organist Jean-Luc en Les Meslanges spelen in de rozeverlichte Tuindorpkerk Beeld Anna van Kooij

Festival Oude Muziek

Servir Antico: **

Cappella Pratensis: ***

Diabolus in Musica: *****

Cappella Mariana: ****

Jean-Luc Ho: ****

24/8 t/m 2/9, diverse locaties in Utrecht. Een aantal concerten is terug te luisteren (en kijken) op radio4.nl

Het Festival Oude Muziek in Utrecht maakte deze editie ruim baan voor de poly­fonie van Guillaume Dufay en ­Josquin Desprez. Mooi, want ook al hebben we het over de grootmeesters van de 15de en 16de eeuw, hun muziek hoor je te weinig. Het festival zorgde voor een fijne ­onderdompeling, al was niet alles even overtuigend.

Neem het optreden van Servir ­Antico, dinsdag in de Pieterskerk. Het in Basel gevestigde ensemble biedt een programma met een dwarsdoorsnede van Bourgondisch schoons. Het zit ­tussen intiem en zakelijk in en roept de vraag op of we naar een concert ­luisteren waarin men iets wil overbrengen of dat we getuige zijn van een contemplatief moment: stoor ons niet. De muziek lijkt niet voorbij de zone van de musici te komen.

Iets vergelijkbaars doet zich voor bij Cappella Pratensis, dat donderdag in de Jacobikerk laat horen waar Josquin zijn inspiratie vandaan haalde en hoe componisten na hem zijn invloed opzogen. Alle lijnen zijn goed te volgen, de balans is prima, en toch ontbreekt er iets. Een motet als Victime paschali ­laudes klinkt bij Cappella Pratensis als een vingeroefening voor eigen gebruik. Dat het lied Mille regretz ergens over gaat, zie je wel aan de gezichtsuitdrukkingen, maar hoor je het ook?

Het ensemble Les Meslanges zingt in de Tuindorpkerk in Utrecht tijdens Festival Oude Muziek Beeld Anna van Kooij

Vergelijk dat met de manier waarop Diabolus in Musica in de Pieterskerk de requiems van Ockeghem en De la Rue uitvoert. De sound heeft een randje, het fundament is dieper. Het grote verschil is dat elke zanger in de woorden gelooft. Hoewel de klank wat lichter is dan die van Diabolus, geldt dat ook voor het Tsjechische Cappella Mariana, met de jonge Nederlander Daniel ­Elgersma als countertenor. Onmogelijk dat de aandacht daarbij verslapt.

Een nieuwigheidje van dit festival was dat het orgel van de Tuindorpkerk werd ingezet. Fransman Jean-Luc Ho gaf er afgewisseld met het gloedvol ­zingende ensemble Les Meslanges een prachtige uitvoering van François ­Couperins Orgelmis.

Een beetje wrang: het vorig jaar gepresenteerd orgel van TivoliVredenburg is op die van de Tuindorpkerk geïnspireerd. Ondanks dat het voor Franse barok geschikt is, werd het orgel door geen ensemble gebruikt. Het zweeg het hele festival.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.