AlbumrecensieImaginary Mirror

Ruim baan voor de verbeelding op verrassend album van Wim Van Hasselt en Koen Plaetinck ★★★★☆

Trompet en trom waren ooit de instrumenten waarmee een leger naar het slagveld trok. Trompettist Wim Van Hasselt en slagwerker Koen Plaetinck voeren onverminderd strijd, maar dan een muzikale. Op de uitklapfolder bij hun album Imaginary Mirror staat een manifest in twintig punten. Ruim baan voor de verbeelding, daar komt hun op het surrealisme geënte pleidooi op neer.

De Vlamingen verrijken het blazen en slaan met elektronica. En hoe verschillend de negen stukken (met vijf plaatpremières) ook zijn, ze delen de verrassing. In Cherry Blossom van de Vlaamse componist Bart Quartier treft Van Hasselts moszachte bugelsolo boven de marimba. Aan het psychedelische raakt het gegoochel met elektronica in Sacred Places III – Parvati van Wim Henderickx.

Bedwelmend is de bewerking van Ravels lied Kaddish. Gastspeler Oliver Boekhoorn opent melancholiek met de Armeense doedoek, waarna Wim Van Hasselt laat horen hoeveel gevoel er schuilt in de goede oude posthoorn.

Wim Van Hasselt & Koen Plaetinck

Imaginary Mirror

★★★★☆

Klassiek

Channel Classics

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden