Ruig ridderverhaal vlot herverteld en prachtig geïllustreerd

Slechts gekleed in een kalfsvel en een kort rokje verstopt boerenzoon Ferguut zich bibberend achter zijn ploeg als hij koning Artur en zijn ridders voorbij ziet komen. Hij is diep onder de indruk van al dat glimmende spul en die wapperende banieren en besluit ook ridder te worden.

Hoe dat moet, daarvan heeft hij geen idee. Toch blundert Ferguut zichzelf even later het keurige kasteel van koning Artur binnen met een roestig potten-en-pannenharnas. Twee afgehakte hoofden van onderweg verslagen struikrovers neemt hij mee als bewijs van zijn kunnen. Na enige aarzeling stuurt Artur hem erop uit om de Zwarte Ridder te verslaan.

Ruige ridder

Hoe spectaculair deze carrière van boerenpummel tot gentleman er in de Middeleeuwen moet hebben uitgezien, is eindelijk zichtbaar gemaakt door Land van Ooit-ontwerper John Rabou. Zijn Ferguut - De ridder met het Witte Schild zet het moderne historische kinderboek in de schaduw. Die nuffige schildknaapjes - ze heten altijd Roderick - moeten maar gauw kennismaken met het ruigste ridderverhaal in het Nederlands, waarin reuzen met oren zo groot als jachthonden paardenkonten doormidden hakken met uit de grond gerukte bomen.

Gek eigenlijk, dat zo weinig mensen Ferguut kennen. Maar dat kan iets te maken hebben met de achtergrondkennis die nodig is om de tekst volledig te waarderen. Het Oudfranse origineel wordt gezien als een geestig bedoelde opvolger van het onvoltooide graalavontuur van Perceval. Ferguut brengt een minstens even belangrijke missie wél tot een goed eind en krijgt als beloning een lekker wijf. De onbekende Nederlandse herverteller heeft van deze wat boerse levensles, die psychologisch hier en daar volstrekt ongeloofwaardig is, vooral iets lekker leesbaars willen maken.

Jongensdroom

Onderzoekster en vertaalster Ingrid Biesheuvel vertelt het verhaal in gestrekte draf, laat de hoofdstukjes steeds met een spannende scène beginnen en snijdt voor hedendaagse lezers ontoegankelijke passages weg of vat die slim samen op andere plekken. Jammer dat ze de vechtscènes vol bonte beledigingen soms wel erg kort afdoet.

Maar dat maakt John Rabou met zijn gedetailleerde, niets verhullende middeleeuwse prenten weer helemaal goed. Het realiseren van zijn jongensdroom heeft hem vijftien jaar gekost en dat is eraan af te zien. Frits van Oostrom merkt het in zijn voorwoord terecht op: jammer dat de onbekende schrijver ze nooit onder ogen heeft gehad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden