RTL contracteert YouTube-fenomeen Mertabi: volgen er meer?

RTL Nederland gaat in zee met één van de populairste YouTube-sterren van dit moment: Mertabi. Zijn sketches op het online videokanaal zijn uiterst populair bij jongeren, sinds de start in 2011 zijn ze in totaal al 22 miljoen keer bekeken. RTL biedt hem een 2 jarig-contract aan om zo 'verder te professionaliseren', maar is dit wel wat zijn volgers willen?

Thijs van Soest
Mertabi is de eerste Nederlandse YouTube-ster die een contract sluit met een groot Nederlands mediabedrijf. Beeld RTL/ Marco Heyda
Mertabi is de eerste Nederlandse YouTube-ster die een contract sluit met een groot Nederlands mediabedrijf.Beeld RTL/ Marco Heyda

Enzo Knol, Dylan Haegens, de jongens van Stuk TV, DusDavidGames, Mertabi: het zijn namen waar vooral mensen van boven de 30 hun schouders bij ophalen. Maar bij de jeugd vanaf 14 jaar zijn het de sterren van nu. Tv? Ouderwets. Op YouTube worden de jonge kijkers direct aangesproken in hun eigen taal en beleven de 'vloggers' dingen die de kijkers zelf ook meemaken, of recenseren ze games, lippenstift of mode.

Mertabi is nu als eerste 'YouTuber' vastgelegd door een grote mediapartij, RTL, dat onlangs zelf is begonnen met een Multi Channel Network, een online verzamelplek voor populaire vloggers. De zendergroep hoopt zo ook de jeugd te bereiken, een doelgroep die niet per se meer valt voor het aanbod op RTL4 of RTL5. Bert Habets, CEO: 'Met het tekenen van Mertabi hebben we een zwaargewicht binnen. Hij is het soort talent waar we bij RTL graag in investeren'.

Eigen ding doen

De 21-jarige Mert Ugurdiken, de echte naam van Mertabi, is nog wat beduusd over de deal. 'Dankzij de deal met RTL hoef ik me niet meer druk te maken over de praktische kant en het financiële plaatje: ik kan me nu volledig richten op de creatieve content'. Hij sloot weliswaar een contract met RTL, maar dat betekent niet dat hij nu in dienst is van de zendergroep. 'Nee, ik blijf mijn eigen ding doen, het is zeker niet zo dat zij mij nu opdrachten gaan geven ofzo.' Ugurdiken wil sowieso nu eerst het team verder uitbreiden en nieuwe talenten ontdekken voor zijn sketches.

Over hoeveel geld ermee gemoeid is, daar laten Mertabi en RTL zich niet over uit. 'We helpen hem met geld verdienen en wij delen vervolgens in de opbrengsten', is alles wat RTL daarover kwijt wil. Dat er flink geld wordt verdiend door de populairste vloggers is wel zeker. Grote bedrijven staan in de rij om met ze samen te werken. Mertabi maakte bijvoorbeeld al eens een roadtrip door de VS op kosten van de Duitse toetjesmaker Dr. Oetker. Een deal met een coole vlogger is dé manier om jongeren te bereiken. En voor RTL is Mertabi 'nog maar het begin'.

Extra druk om te presteren voelt hij niet nu hij een deal met RTL op zak heeft. 'Ik heb me altijd al willen verbeteren, meer leren over goede scenario's, werken met een goed team. Daar ga ik nu gewoon mee verder.' De Limburger, van Turkse afkomst, wist in drie jaar tijd ruim 500.000 vaste abonnees te verwerven voor zijn gratis YouTubekanaal. Wat hij daar doet? Sketches. Grappig en direct. Vooral de reeks rond zijn alter ego 'Mo' zijn een doorslaand succes. De webserie Marokkaan geeft rijles trekt gemiddeld zo'n 800.000 kijkers per aflevering, totaal zijn ze al door 10 miljoen mensen bekeken.

Screenshot uit Mertabi's video: Marokkaan geeft rijles AAN TURK - Aflevering 7 Beeld Youtube / Mertabi
Screenshot uit Mertabi's video: Marokkaan geeft rijles AAN TURK - Aflevering 7Beeld Youtube / Mertabi

Koefnoen-achtig

Terwijl het gros van de huidige YouTube-sterren direct tegen hun publiek praat, doet Mertabi dat dus anders. Hij is vooral bedreven in het maken van Koefnoen-achtige sketches. Ze waren al gauw zo populair dat hij er fulltime voor moest gaan: zijn rechtenstudie werd abrupt beëindigd. Nu RTL hem steunt met professionele apparatuur, administratieve hulp en promotie, kan hij de stap maken van amateur naar professional.

Maar is dat wel wat zijn volgers willen? Immers, de jeugd kijkt niet naar Koefnoen omdat ze toch juist de eigengereide filmpjes van leeftijdsgenoten wil zien? 'Ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn publiek heeft al gezien dat wat ik nu maak veel beter is dan wat ik in 2011 maakte. Wow, wat ziet dat er tof uit, zeggen ze dan. Dus ze willen ook dat het beter wordt - deze doelgroep heeft óók oog voor kwaliteit. Ik denk dat er een shift gaande is, wat er nu gebeurt op YouTube kan veel professioneler - die stap hebben ze in Amerika al gemaakt'.

Mertabi voegt er expliciet aan toe dat dit niet een opstapje is naar televisie. 'Nee, ik zal altijd mijn ding online willen blijven doen. Zo kijkt de jeugd van nu ook. Ze komen thuis en zetten YouTube aan, in plaats van de tv. Via hun phone, tablet en straks ook via het aloude tv-scherm. Ze kijken nog wel naar tv-programma's, zoals Expeditie Robinson bijvoorbeeld, maar veel vaker op hun tijd, via uitzendinggemist-sites.'

Screenshot uit Mertabi's video: TURK 2! - MAROKKAAN GEEFT RIJLES! (Seizoen 2 aflevering 3) Beeld Youtube / Mertabi
Screenshot uit Mertabi's video: TURK 2! - MAROKKAAN GEEFT RIJLES! (Seizoen 2 aflevering 3)Beeld Youtube / Mertabi

Toekomst

De toekomst van de huidige generatie vloggers ligt dus in de handen van de oude media? Dankzij het geld dat nu nog wordt verdiend met televisie, worden de YouTubers alleen maar beter en waarschijnlijk nog populairder. Via multichannelnetworks als die van RTL - maar ook tv-productiebedrijf Blue Circle nam dit jaar een aandeel in een dergelijk platform - werken de vloggers aan een nog groter bereik. Mertabi is de eerste in een lange rij: 'RTL is het ook nu aan het ontdekken. Samen gaan we experimenteren en kijken we hoe het beter kan. Het begint allemaal nu pas.'

undefined

Screenshot uit Mertabi's video: COCKBLOCKER Beeld Youtube / Mertabi
Screenshot uit Mertabi's video: COCKBLOCKERBeeld Youtube / Mertabi
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden