RTL 4 houdt brandblusser paraat

RTL 4 is terug op de weg die vorig jaar werd verlaten. Met minder 50-plussers in de karavaan. En zonder 'paella', vorig jaar geprezen, nu 'een vies gerecht'....

RTL 4 bestaat in oktober tien jaar en viert dat binnenkort met het wekelijkse programma 10 jaar RTL favorieten. Daarin passeren, belooft de zender, vele RTL 4-sterren uit heden en verleden de revue. Die vrolijke optocht kan waarschijnlijk gehouden worden in een van de kleinere studio's van het televisieconcern. De belangrijkste gezichten van RTL 4 zijn namelijk onveranderd gebleven: Hennie Huisman presenteert komend seizoen de Soundmixshow en de Supriseshow, André van Duin vult een deel van oudejaarsavond en Ron Brandsteder staat geboekt voor twee amusementsshows.

'Dit is het seizoen van de stabiliteit', zei programmadirecteur Bert van der Veer afgelopen week tijdens zijn presentatie in Hilversum. Hij zei inmiddels spijt te hebben van zijn uitspraak dat RTL 4-kijkers niet alleen maar bloemkool lusten, maar ook af en toe paella willen proberen. Nu zegt hij over die paella: 'Een vies gerecht voor als de keuken al dicht is'. En noemt hij het 'de slangenkuil van de gastronomie'.

Van der Veer vergelijkt de nieuwe programmering ditmaal met een barbecue. 'Heel gezellig, maar je moet altijd een brandblusser paraat houden.' Volgens Van der Veer is het moeilijk originele programmaformules te verzinnen in een land met negen Nederlandse zenders die zich deels op hetzelfde publiek richten. 'Er is te weinig creativiteit om dat allemaal behoorlijk te vullen. Er is ook niet genoeg budget voor goede dramaseries en comedy.

Dat zijn zender nog steeds steunt op Goede Tijden Slechte Tijden, RTL Nieuws en zelfs Klasgenoten weer terugbrengt, vindt hij geen teken van armoede. Integendeel. 'Waarom zou je dat concept veranderen?', vraagt Van der Veer zich af over de Klasgenoten-formule die vanaf oktober wordt gepresenteerd door Viola Holt - eerder door RTL 4 naar huis gestuurd omdat haar 5 Uur Show een te oud publiek trok. Van der Veer: 'Een nieuwe generatie kijkers wil ook weten met wie Katja Schuurman in de klas heeft gezeten.' Ook terug in de gratie: Peter Jan Rens met De Grote Meneer Kaktus Show.

RTL 4 schrapt daarentegen Lenferink!, de talkshow van Jan Lenferink bedoeld als Nederlandse imitatie van de Jerry Springer op SBS 6. Lenferink past bij nader inzien niet bij een familiezender. Ook verdwenen is het satirisch bedoelde programma Schalkse Ruiters en het servicemagazine RTL Extra aan het begin van de avond. Alledrie opvallende experimenten in de gebruikelijke RTL-mix van soaps, nieuws en amusementshows.

Toch zijn advertentie-inkopers tevreden over de vorig jaar uitgevoerde verfrissingsoperatie van RTL 4. Zij signaleren weliswaar dat het marktaandeel onder de 18 procent is gezakt en nog steeds onder druk staat vanwege het agressieve SBS 6 (gemiddeld 11 procent). Maar tegelijkertijd is ook de gemiddelde leeftijd van de RTL 4-kijker gezakt. Programma's als Monte Carlo met Carlo Boszhard, het Swingpaleis en de dramaserie Westenwind verhoogden het aantal 'boodschappers 20-49 jaar', interessant voor adverteerders, met bijna 5 procentpunt.

De Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica) meldt over de eerste acht maanden van 1999 'een lichte omzetstijging'. Volgens programmadirecteur Unico Glorie, verantwoordelijk voor de inhoud van alle HMG-zenders, is tot nu toe 450 miljoen gulden aan spotjes verkocht. Desondanks twijfelt Glorie of RTL 4 zich het huidige programmbudget kan blijven veroorloven. Dat is verhoogd, ondanks het vertrek van veel kijkers naar SBS 6.

Glorie: 'Het marktaandeel kan eigenlijk alleen nog maar naar beneden, vanwege toenemende concurrentie en door ontwikkelkingen op het gebied van nieuwe media.' Als voorbeeld noemt hij de komst van breedbandig Internet waarmee tv gekeken kan worden op de computer. 'Op lange termijn', stelt Glorie, 'moet het rendement van RTL 4 weer omhoog. De verhouding tussen kosten en opbrengsten is te scheef.'

Dat geldt niet voor Veronica. De jongerenzender is het meest winstgevende station van het land en presenteerde afgelopen week nieuw programma's die in ieder geval spraakmakend genoemd kunnen worden. Kern van de strategie is het omstreden Big Brother waarbij acht vrijwilligers honderd dagen aan elkaar worden overgeleverd zonder privacy. De dagelijkse samenvatting wordt op prime time gepresenteerd door Rolf Wouters en Daphne Deckers.

Verder geldt voor Veronica hetzelfde als voor de rest van de winterpresentaties: weinig nieuws. Of het moet Gijs Staverman zijn die in het programma Love Test gaat stoken in andermans huwelijk. Maar dat lijkt een variatie op Robert ten Brinks All you need is love bij SBS 6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.