Recensie Klassieke muziek

Rousset articuleert helder en swingt bescheiden. Maar 68 deeltjes ­Couperin, dat houdt alleen een veelvraat vol (drie sterren)

De Franse barokcomponist Louis ­Couperin (1626-1661) deed in zijn ­35-jarige leven één vondst: de prélude non mesurée. Van zo’n prelude noteerde hij wel de melodie, maar niet de maatsoort of het ritme. Dat liet hij over aan het improvisatievermogen van de speler, vergelijk het met jazzschema’s van drie eeuwen later.

De Franse klavecinist Christophe Rousset speelt acht preludes begenadigd weg. Hij opent er steeds een suite mee, een snoer van deeltjes met namen als Courante, Sarabande en Gigue. Rousset heeft een fraai instrument onder de vingers. Het werd in 1651 in Antwerpen gebouwd door Joannes Couchet en later gerestaureerd. Rond de toon zit een fel, net niet blikkerig randje.

Het klavecimbel is gestemd ­volgens barokke praktijk. Daardoor klinkt het in hedendaagse oren afwisselend spatzuiver en schurend vals. Rousset articuleert helder en swingt bescheiden. Maar 68 deeltjes ­Couperin, dat houdt alleen een veelvraat vol. 

Louis Couperin: Christophe Rousset. Harmonia Mundi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.