Rotterdamse kunstbeurs mag geen RAW meer heten

Het jeansmerk G-Star heeft het woord RAW weer voor zichzelf. Het kledingbedrijf heeft een schikking getroffen met de RAW Art Fair. Die Rotterdamse kunstbeurs gaat in februari verder als Rotterdam Contemporary Art Fair.

Archieffoto van de RAW Art Fair beurs in Rotterdam (2012). Vanaf dit jaar heet de beurs Contemporary Art Fair. Beeld anp

De Rotterdamse kunstbeurs en het Amsterdamse modemerk bevestigen desgevraagd dat er een schikking is getroffen over het exclusieve gebruik van RAW door G-Star. Verder willen ze geen inhoudelijke toelichting geven op de afspraken.

De deal ligt gevoelig. In eerste instantie ontkent creatief directeur Bob Smit zelfs in alle toonaarden dat G-Star bezwaar heeft gemaakt tegen de naam van de kunstbeurs die hij in 2012 voor het eerst organiseerde. 'We wilden met onze beurs na drie jaar een andere naam, dat stond altijd al in ons businessplan', aldus Smit.

'De naam RAW kan ten onrechte de indruk wekken dat het gaat om rauwe, onprofessionele kunst, maar sommige van onze galeriehouders hebben werk van tienduizenden euro's en verkopen aan musea.' Hij geeft uiteindelijk toe dat G-Star wilde 'dat we wat minder reclame zouden maken als RAW'.

Contemporary Art Fair

De Contemporary Art Fair wordt van 4 tot en met 8 februari gehouden in de Cruise Terminal Rotterdam, de voormalige vertrekhal van de Holland-Amerikalijn. Op de eerste verdieping presenteren 59 galeries werk van gerenommeerde en opkomende kunstenaars. Op de begane grond is een tentoonstelling met sculpturen en installaties.

Vorig jaar trok de derde editie van de beurs, toen nog als RAW Art Fair, 14.500 bezoekers. In hetzelfde weekend zijn, in het kader van de Art Rotterdam Week, onder meer de grotere kunstbeurs ART Rotterdam (Van Nellefabriek) en de designbeurs OBJECT (SS Rotterdam, Katendrecht). De drie beurzen zien elkaar niet als concurrenten, ze verwachten samen juist meer publiek te trekken. Er rijden gratis pendelbussen tussen de locaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.