Reportage

Rosenboom is aanwezig bij verfilming van zijn boek in Boedapest

Schrijver Thomas Rosenboom toog naar Boedapest om getuige te zijn van de verfilming van zijn boek Publieke Werken. 'Er zitten meer afwijkingen in dan ik had verwacht.'

Beeld ANP XTRA Lex van Lieshout

De schrijver overwint zijn demonen en klimt omhoog. Houten trappen leiden naar het dak van het atelier en het woonhuis van zijn geesteskind, vioolbouwer Walter Vedder. Maar eenmaal boven, op een hoogte van ruim negen meter, slaagt Thomas Rosenboom er nauwelijks in om zijn gevoelens onder woorden te brengen. Het blijft bij: 'Fantastisch hoe ze dit hebben gemaakt.' Hij klampt zich angstvallig vast aan de schoorsteen en kruipt daarna op de knieën terug naar het trapgat.

Hij had er begin deze week toch een confrontatie met zijn hoogtevrees voor over. Dat hier, op het reusachtige complex van de Origo Studio ten noorden van Boedapest, tientallen meters aan gevels van de Prins Hendrikkade in Amsterdam anno 1889 met planken en purschuim zijn opgetrokken, komt in niet geringe mate door hem.

Het decor dient voor de verfilming van zijn historische roman Publieke Werken (1999), in de regie van Joram Lürsen. Eenmaal terug op de kasseien van de kade, kijkt de schrijver omhoog. 'Vijftien jaar geleden was ik bang dat het boek niet werd uitgegeven. En moet je nu dit zien.'

Deconstrueren

Op Vedders atelier na, zijn de gevels enkele meters hoog; de computer zal later op basis van oude foto's de hogere verdiepingen en de daken invullen. Vedders pand en het aanpalende A. Carstens Kleerenmaker staan er, ongenaakbaar. De decorbouwers hebben het logement en het café al weer afgebroken en vervangen door de stukken van het Victoria Hotel in aanbouw. Zo ging het er ook aan toe in het boek, en aan het eind van de 19de eeuw ook in werkelijkheid: Vedder die halsstarrig weigert zijn pand aan de architect/projectontwikkelaar Henkenhaf te verkopen, waarna het hotel de twee huisjes volledig inkapselt.

Rosenboom heeft zich niet bemoeid met de film - 'dat zou alleen maar vervelend zijn voor de scenarioschrijver' - maar komt wel graag even kijken bij de opnamen in Hongarije. Gaandeweg komt hij achter de ingrepen in zijn verhaal, gepleegd door scenarist Frank Ketelaar. 'Zo'n monument wil je het liefst in tact laten', zegt Ketelaar. 'Maar je ontkomt er niet aan alles te deconstrueren en opnieuw op te bouwen.'

Rosenboom toont zich lankmoedig. Dat de film zal beginnen met een verkrachtingsscène, die in het boek veel verderop zit, begrijpt hij na toelichting wel. De kijker moet meteen worden gegrepen. Maar: 'Er zitten wel meer afwijkingen in dan ik had verwacht.'

Pas echt verbaasd is hij als hij van acteur Gijs Scholten van Aschat, die de rol van Vedder speelt, verneemt hoe deze een noodlottige val van het dak zal gaan maken. 'Voorover? Voorover? Achterover!' Vedder zette in het boek toch een stap achteruit, overmand door emotie? Scholten van Aschat legt uit dat in de film Vedder het dak op is gevlucht. Dan is het logischer dat hij voorover kukelt. Rosenboom, later: 'Ach, ik vind het best, als het zo gaat.'

De schrijver is helemaal overtuigd als hij de eerste beelden ziet van de film, die najaar 2015 in de bioscoop te zien moet zijn. 'Heel indringend. De integriteit, liefde en toewijding van de makers is ongelooflijk.'

Beeld September Film
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden