Recensie Rosanne Cash

Rosanne Cash zingt zacht maar met een overweldigende intensiteit ★★★★★

Op zondag 15 september gaf de Amerikaanse country zangeres Rosanne Cash een optreden in TivoliVredenburg. Beeld Ben Houdijk

Rosanne Cash, 15/9, TivoliVredenburg, Utrecht.

De verhalen van Rosanne Cash beginnen al als de zangeres haar liedjes introduceert, om het allemaal maar even goed uit te leggen. Ze vertelt waarom ze het nummer The Sunken Lands schreef, op haar grandioze terugkeerplaat The River & the Thread uit 2014. Ze neemt TivoliVredenburg mee in de auto, dwars door de zuidelijke staten naar het droge land tussen de grote rivieren waar een eeuw geleden arme boeren te werk werden gesteld.

Haar zinnen zijn poëtisch, en van heel ver komt er een kleine melodie tussen de woorden huppelen. Dan begint ze te tokkelen op die westerngitaar die veel te groot lijkt voor haar postuur. Haar echtgenoot en mede-songwriter John Leventhal tokkelt mee en dan zingt ze die eenvoudige, verhalende zinnen: ‘Five cans of paint in the empty fields. The dust reveals, the children cry, the work never ends. There’s not a single friend.’ De volle Grote Zaal vergeet adem te halen.

Cash maakt al muziek vanaf haar kinderjaren, daartoe aangespoord door haar vader Johnny. Hij gaf haar ooit een lijst met de volgens hem beste honderd countrysongs, die zij moest bestuderen. Maar Rosanne Cash (64) bouwde vanaf de jaren nul,  deels gedwongen door een aantal ernstige aandoeningen, ook aan een literaire carrière. Ze schreef boeken en essays en columns voor onder andere de New York Times.

De verhalen bleven dus vloeien en goddank greep zij de laatste jaren ook weer naar de gitaar. In 2014 bracht zij The River & the Thread uit, dat zij schreef met haar man. De opvolger She Remembers Everything werd vorig jaar nog blijmoediger bejubeld. Cash is helemaal terug.

En dan doen de songs het live zelfs nog beter dan op plaat. Cash heeft geen band nodig maar alleen het dansende gitaarspel van haar man, die soms ook een zachte tweede stem inbrengt. Cash zelf zingt met die van haar bekende nasale, soms zelfs wat vlakke stem, die door de sereniteit juist een extra stoot vertelkracht krijgt. In het titelnummer van haar nieuwe album bijvoorbeeld, waarbij Leventhal eindelijk achter die al een uur gereedstaande piano gaat zitten. ‘De Verenigde Staten gaan kapot’, zegt Cash. ‘Er hangt een storm boven het land. Ik zou willen dat we konden terugkeren naar wie we werkelijk zijn, diep van binnen.’

Vergissen we ons nu, of glittert er even een traan in haar ooghoek? Ze zingt weer zacht, maar met een overweldigende intensiteit: ‘Who knows who she used to be, before it all went dark.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden