Room is verpletterend fragiel en hartverscheurend

Hartverscheurend verhaal van een jongetje dat uit zijn naargeestige, doch toereikende universum breekt. De begaafde hoofdrolspelers verbeelden elke fase van hun verwerkeringsproces.

Jacob Tremblay en Brie Larson in Room.

Wat meubels, een bed, badkuip, wc en televisie, in een hok van negen vierkante meter. De 5-jarige Jack weet niet beter, of deze naargeestige ruimte, waar hij al sinds zijn geboorte vastzit met zijn jonge moeder Ma, is de hele wereld.

De mensen op tv zijn nep, heeft Jack van Ma geleerd. De hemel is slechts een streep lucht, schitterend boven het dakraam - de enige uitkijk naar buiten. En Jack moet zich niet afvragen waar Old Nick vandaan komt, de man die boodschappen en speelgoed langs brengt, en bij Ma in bed kruipt om met haar dingen te doen die ze allesbehalve prettig vindt.

Het is een gruwelijke werkelijkheid die regisseur Lenny Abrahamson optrekt in het Canadees-Ierse drama Room, naar Emma Donoghue's gelijknamige roman. Tegelijkertijd blijft de film, waarvoor Donoghue zelf het scenario schreef, trouw aan Jacks perspectief. Wat telt, is de ervaring van overzichtelijkheid en bescherming die 'room', zoals Ma hun miserabele hol eufemistisch noemt, hem ondanks alles biedt.

Jack, hartverscheurend authentiek vertolkt door de destijds 7-jarige Jacob Tremblay, begroet de dingen om hem heen alsof ze zijn vrienden zijn. Wanneer hij dolt met Ma - fraai, intens spel van twintiger Brie Larson, die er afgelopen zondag de Oscar voor beste actrice mee won - vergeet je haast hun erbarmelijke omstandigheden. En al blijft de camera claustrofobisch dicht bij de personages, de kamer lijkt vaak veel groter dan hij is.

Een toereikend universum is het, voor Jack. Althans, tot Ma hem rijp genoeg acht voor de waarheid, en hem vertelt dat buiten de muren wel degelijk een andere realiteit bestaat. En dat zij in die realiteit leefde als ieder ander pubermeisje, totdat Old Nick (Sean Bridgers) haar ontvoerde en opsloot.

Wees gewaarschuwd: Room laat zich lastig bespreken zonder een essentiële plotwending te verklappen. Want al wordt gewiekst toegewerkt naar Jack en Ma's zenuwslopende ontsnappingspoging, dat moment is vooral de inleiding tot het belangrijkste deel van het verhaal. Om Jacks onverhoedse plons in de buitenwereld blijkt Room eigenlijk te draaien, en om Jack en Ma's verwerking van hun trauma - samen, maar ook ieder voor zich.

De toekomst van de piepjonge acteur Jacob Tremblay

De talentvolle acteur Jacob Tremblay (9) mocht zondag de Oscar uitreiken voor de beste korte film en stal daarmee ieders hart. Kinderen die al vroeg veel geld, aandacht en status krijgen, hebben vaak moeite met opgroeien. Wat zal Jacobs lot zijn? (+)

Erg knap, hoe Abrahamson (Frank) dat bijna onmogelijke traject bevattelijk maakt. Een slimme zet is het om de tweede helft vooral in transparante ruimtes te situeren - de maagdelijk witte ziekenhuiskamer met wijds uitzicht op een stad; de woonkamer met grote vensters in Ma's ouderlijk huis - die in alle openheid aanvankelijk vooral benauwen. Ook op intiemere schaal schiet Room raak, bijvoorbeeld wanneer Ma haar ouders weer terugziet (Joan Allen en William H. Macy). Of wanneer Jack voor het allereerst, voorzichtig maar heel nieuwsgierig, een hondje aait; een wezen dat hij tot op dat moment alleen van tekenfilms kende.

Uiterst fragiele scènes zijn het, die met minder begaafde hoofdrolspelers gemakkelijk hadden kunnen mislukken. Zo niet met Larson en Tremblay, die diep onder de huid van hun gehavende personages kruipen en elke fase van hun verwerkingsproces geloofwaardig verbeelden. Zo zorgen zij dat Room, als verontrustende publieksfilm én als verpletterend duet voor moeder en zoon, nog lang nazindert.

Room. Drama. Regie. Lenny Abrahamson. Met Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Joan Allen, Tom McCamus, William H. Macy 118 min., in 27 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden