Roodharig meisje gaat Libelle leren internetten
VNU neemt een belang in de Ilse Media Groep. Het bedrijfje achter de zoekmachine op het web gaat de VNU-bladen online exploiteren....
VNU breidt de internetactiviteiten fors uit door een belang van 58,7 procent te nemen in de Ilse Media Groep. Ilse neemt de exploitatie over van de internetsites van de VNU-tijdschriften als Libelle, Nieuwe Revu en VT Wonen. Ook gaat het Eindhovense bedrijf, bekend van de zoekmachine Ilse, de webindex Startpagina.nl beheren.
Na de integratie van alle activiteiten volgt een beursgang van Ilse. Wel zal VNU ook dan een meerderheidsbelang houden. Hoe lang, moet de toekomst leren. Directievoorzitter Pim de Wit van VNU Tijdschriften benadrukte woensdag echter dat Ilse voor VNU van groot strategisch belang is.
De bundeling van de internetactiviteiten van beide ondernemingen leidt tot één van de grootste internetorganisaties in het land. Ilse heeft onder meer de sites Chat.nl en Ilse.nl. VNU is actief met de internetsites Startpagina.nl, Vrouwonline.nl en Vtwonen.nl. In totaal worden de internetsites van Ilse en VNU meer dan een miljard keer per jaar bezocht.
Bij Ilse werken ruim vijftig mensen. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van ongeveer 15 miljoen gulden, maar maakt wel nog verlies. Van VNU gaan veertig medewerkers naar Ilse. De Wit schat dat VNU Tijdschriften 'een paar miljoen omzet' overhevelt.
VNU verkrijgt het belang in Ilse door inbreng van de op de consument gerichte activiteiten plus een niet nader bekendgemaakt bedrag in contanten. Het maakt Ilse-oprichters Marien ten Houten en Robert Klep tot de nieuwste Nederlandse internetmiljonairs. Zij verkopen mogelijk een deel van hun belang. Andere aandeelhouders van Ilse zijn het personeel, de investeringsmaatschappijen Gilde en Newconomy.
Bij de aandelen die Ilse bij een beursgang gaat uitgeven, gaat het vooral om nieuwe stukken. De beursgang zal worden gebruikt om nieuw kapitaal binnen te halen voor nieuwe activiteiten in het Nederlands taalgebied - Nederland en België.
VNU zette al vroeg in op internet. Het uitgeversconcern richt zich steeds meer op de nieuwe media. Het afgelopen jaar kocht het een internetanalist en het Amerikaans onderzoeksbureau voor de media, Nielsen. De regionale kranten deed VNU van de hand.