Ronnie Flex geeft raples bij de Musicfair

Gretige aspirant-muzikanten volgen op de eerste Music/Dancefair in Utrecht les bij grote namen uit de industrie. De beurs staat in het teken van kennisoverdracht.

Rapper Ronnie Flex beantwoordt vragen van beginnende muzikanten, dj's en producers op de Music- en Dancefair. Beeld Raymond Rutting

Zodra hij arriveert, gaan de telefoontjes in de aanslag. De hoofden in het zaaltje van de Jaarbeurshallen zijn gegarneerd met baseballpetjes, hoodies en hier en daar het grijs van een begeleidende vader. Meegekomen met zoon of dochter die fan is van Ronnie Flex, de rapper die vandaag deelneemt aan een vraag-en-antwoordsessie. Daarvoor is de Musicfair, de muziekbeurs die dit jaar voor het eerst in combinatie met de Dancefair in Utrecht wordt gehouden, bedoeld: informatie-overdracht. Vandaag wordt de afstand tussen gearriveerde artiest en muziekindustrie aan de ene kant en beginnend artiest aan de andere kant ietsje kleiner. De beursbezoeker/aspirant-popster kan zijn licht opsteken bij de professional en zijn netwerk vergroten.

Dus wordt Flex, de ene helft van het duo achter monsterhit Drank & Drugs, bevraagd over welke studiosoftware hij gebruikt (Logic); hoe hij op teksten komt (rondjes lopen in de studio) en wat hij heeft geleerd op de Pop Academie ROC Zadkine (noten lezen en, ook heel belangrijk, je voortdurend bezighouden met muziek). Zijn 'allerdopeste beat'? Laat hij wel even horen. De bassdrum van de track In Een Jet lijkt de speakers van het zaaltje in te schoppen, waarna snaredrum en synthesizers de flarden aan stukken scheuren. Flex bouncet mee op de bank en als het ritmisch geweld wegsterft, applaudiseert het publiek en complimenteert presentator Dennis Weening hem met een gul 'Goeiemorrege!'

De industrie helpt de beginner

Het idee voor Dancefair, en later ook Musicfair, is geboren uit een gevoel van frustratie. Organisator Norman Soares, zelf werkzaam als producer en percussionist in de dancescene, wilde jaren geleden meer leren over de danceindustrie en het uitbrengen van zijn eigen muziek en ging daarvoor naar Amsterdam Dance Event. 'Maar ik kende daar niemand en kon geen contacten leggen. Ik voelde me klein en betekenisloos in de bedrijvigheid van dat enorme evenement waar ik geen ingang kon vinden.' Volgens Soares komen dezelfde professionals af op zowel ADE als de Dancefair maar is ADE opgezet met een andere mindset. 'Gearriveerde dj's sluiten daar deals met grote spelers in de industrie. Hier helpt de industrie de beginner. Niet onbelangrijk, want er is een enorm aanbod aan muzikanten, dj's, producers en singer-songwriters die hun eerste schreden op het muziekpad zetten en verlegen zitten om kennis en expertise.'

Educatie

Bij de Music- en Dancefair zijn ze net zo gretig op zoek naar muziek als informatie. Waar je wandelend in een muzikaal landschap hardcore trance hoort overgaan in jazzfunk keyboardsolo's, kom je ook op stilte-eilandjes terecht waar een docerende stem termen laat vallen als 'business model canvas' en 'digitale strategie'. Niet alleen wordt hier de roze, alomtegenwoordige boodschappentas van de sponsor gevuld met glossy folders over state of the art bassnaren of remakes van vintage synthesizers, ook het hoofd wordt verrijkt met lessen, tips en feedback van de professionals. Vertegenwoordigers van platenlabels luisteren naar demo's en er zijn zelfs een-op-eencoachingsessies met een Jaydee of een Olivier Weiter. De wereldberoemde dj Hardwell houdt een masterclass, Golden Earringdrummer Cesar Zuiderwijk geeft een clinic en Typhoon en de jongens van John Coffey vertellen over hun ervaringen in de muziek.

Voor organisator Norman Soares is die informatieoverdracht het belangrijkst. 'Educatie komt hier op de eerste plaats, dan het beoordelen van je plaatje en uiteindelijk het echte beursgedeelte.' De beurs vult wat hem betreft een gat in de markt. 'Er bestaat in Nederland geen muziekbeurs van deze grootte en met deze opzet. Dit is speciaal voor beginnende musici, dj's en producers die iets willen leren van hun voorbeelden of andere instanties. De mensen uit de industrie hebben hier veel meer een dienende rol voor beginners dan wanneer ze deals proberen te sluiten voor hun eigen artiesten, zoals bijvoorbeeld op een Amsterdam Dance Event.'

De grootste

De Music-Dancefair is met een oppervlakte van 13.000 vierkante meter waarschijnlijk de grootste muzikantenbeurs in Nederland. Meer dan 120platenmaatschappijen en managements, waaronder major Universal en 3FM's Serious Talent scouten er nieuw talent. Het programma bevat meer dan tweehonderd onderdelen.


Beeld Raymond Rutting

Springplank

De beurs is met zo'n vijfduizend betalende bezoekers uitverkocht op zaterdag en zondag, en met meer dan 370 professionals uit de muziekindustrie die zo'n honderd workshops, masterclasses en clinics geven, lijkt de kruisbestuiving te werken. Sterker nog, Soares herinnert zich dat dj/producer Jay Hardway en het dancelabel Spinnin' Records hier drie jaar geleden tijdens de toenmalige Dancefair nader tot elkaar kwamen. Het leverde een samenwerking op met Martin Garrix en de hit Wizard.

Beginnende danceproducers Aaron Jansen (35) en Jacky Raimond (25) uit Tilburg - je mag ook Johnson & Ray zeggen - zien de beurs als een springplank. In een ruimte waar de deelnemers zich wijden aan de 'Remix Laid Back Luke contest' hangen ze met koptelefoon studieus boven hun laptop. De remixwedstrijd is een uitdaging; kijken of ze in twee uur tijd een goede remix uit de grond kunnen stampen. Jansen: 'Maar we hebben al met mensen van WKND-Records gesproken over onze ambities en plannen. We kregen feedback over een track die we speciaal voor vandaag hebben gemaakt.' Voornaamste kritiekpunt: een dipje in het 200 hz-gedeelte. Jansen: 'De geluidsfrequentie waar de kickdrum en bas in zitten. Dat kon wel vetter. Daar gaan we nog aan werken.'

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond ten onrechte dat Ronnie Flex studeerde aan het Rotterdamse Conservatorium Codarts.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden