Rondhuppelende aanjager Frateur zingt magnifiek

Wat heeft het voor zin een pianosolo van Nina Simone precies na te spelen? Geen enkele, zou je denken. Maar pianist Ewout Pierreux kreeg er van een paar honderd man een luid applaus voor....

In een grote tent in het Groningse Noorderplantsoen, op het aangenaamontspannen Parade-achtige festival Noorderzon, was vrijdag de Nederlandsepremière van de muzikale voorstelling Goddam! - een eerbetoon aan de tweejaar geleden overleden zangeres en pianiste Nina Simone. Over haarmaatschappelijke en politieke engagement en haar getroubleerde leven valtvan alles te vertellen, maar de jonge Vlaamse makers van Goddam! hebbenervoor gekozen alleen Simones muziek te laten spreken, ondersteund doorsfeervolle geprojecteerde animaties van haar platenhoezen. Het werkteuitstekend.

Begeleid door een zeskoppige band zongen twee zangers en tweezangeressen repertoire van 'The High-Priestess of Soul'. Het leverde eenconcert op dat even afwisselend was als de muziek van Simone zelf. Haarnummer Mississippi Goddam mag dan een heftig invoelende tirade zijn overrassendiscriminatie, het klinkt als een blije musicalstamper waarin dedieren uit het toverbos aan het publiek worden voorgesteld. Zo werd het nuook gebracht, met een brandend kruis op de achtergrond. Ook in Young,Gifted & Black was de muzikale diepgang omgekeerd evenredig met detekstuele. Curieus, maar wel typisch Nina Simone en goed gebracht.

Net als de zangeres was het gezelschap op zijn sterkst in de broeierige,bezwerende en donkere stukken. De als Jacques Brel-vertolker bekendgeworden Filip Jordens, de Ghanese Joy Frempong en de Zuid-Afrikaanse TutuPuoane hadden in hun zang nog iets sympathiek onschuldigs, Gregory Frateurklonk ronduit gevaarlijk. De Antwerpenaar die onder andere zingt in DezMona en ijselijk hoge achtergrondvocalen verzorgt bij Daan, is een van deopmerkelijkste zangers van dit moment. Iemand die je rillingen kan bezorgenmet zijn timbre, dat raakvlakken vertoont met onder meer Little JimmyScott, David Bowie en Gene Pitney. Zijn vertolking van Dambala, over devoodoo-slangengod, was eng en bloedmooi tegelijk. In de feestelijkegospelnummers tegen het einde was Frateur een magnifieke rondhuppelendeaanjager.

Goddam! doet wat een goed eerbetoon moet doen: het herinnert je eraanhoe bijzonder de muziek van Nina Simone is terwijl het concert ookuitstekend op zichzelf kan staan. En Gregory Frateur moet iedereen gewoonhoren. Hij is fantastisch.

Koen Schouten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden