FilmrecensieMade in Italy

Romkom Made in Italy maakt zich er wel erg gemakkelijk van af ★★☆☆☆

Lichtpunt: Liam Neeson en zoon Micheál Richardson leveren beiden puik acteerwerk.

Liam Neeson was halverwege de 50 toen hij zich plotseling manifesteerde als actieheld in de commercieel succesvolle thriller Taken (2008). Tal van actiefilms volgden, van Taken 2 en tot The Commuter, Cold Pursuit en, als nieuwste toevoeging, Honest Thief – toevallig ook vanaf deze week in de bioscoop te zien.

Tot die tijd stond Neeson te boek als een serieus acteur, met een Oscarnominatie voor zijn rol in Schindler’s List op zak. Inmiddels is het knap lastig hem anders te zien dan als stuurs kijkende einzelgänger die er ieder moment op los kan timmeren. Het geeft een onbedoelde spanning aan Made in Italy, een van de zeldzame geweldloze uitstapjes van de Ierse acteur.

In Made in Italy speelt Neeson de eens succesvolle kunstenaar Robert, vader van galeriehouder Jack (Micheál Richardson, in het echt ook Neesons zoon). De twee zijn van elkaar vervreemd geraakt, maar reizen noodgedwongen samen naar Italië om de verkoop te realiseren van het landhuis dat ze daar bezitten. Eenmaal aangekomen blijkt het pand nogal vervallen. Het is onbewoond gebleven sinds Jacks Italiaanse moeder na een ongeluk overleed.

Made in Italy is zo’n film waarin de hoofdpersonen het zich kunnen veroorloven om een grote villa in Toscane, prachtig gelegen op een heuvel met een uitzicht dat op de voorkant van een reisgids kan, twintig jaar te laten versloffen. Vader en zoon besluiten het pand op te knappen, groeien naar elkaar toe en worden verliefd op het Italiaanse leven. Ook duikt er een leuke Italiaanse op om het gebroken hart van de pas gescheiden Jack te lijmen.

Fijn voor de liefhebbers van puur escapisme, al maakt regisseur en scenarioschrijver James D’Arcy, tot nu toe bekend als acteur (Dunkirk, Avengers: Endgame), zich er in zijn speelfilmdebuut wel erg gemakkelijk van af. Hij wilde een film maken die de kijker een goed gevoel geeft, maar het voorspelbaar voortkabbelende Made in Italy zorgt eerder voor een milde verdoving.

Wat het romantische drama te bieden heeft, is fijn acteerwerk. Micheál Richardson is de zoveelste getalenteerde telg uit een omvangrijk acteergeslacht; zijn oma was Vanessa Redgrave, zijn moeder Natasha Richardson, die in 2009 bij een skiongeluk overleed. In Made in Italy vormt hij een prima duo met Neeson, die laat zien dat hij best zonder actiescènes kan.

Made in Italy

Romantisch drama

★★☆☆☆