Recensie Festival De Parade

Roem komt met onzekerheid in Allemaal mensen #5: ‘Heb je wel genoeg goudenkalfactrices geneukt?’ (3 sterren)

Het semi-onhandige spel en het plezier in de tent bij Allemaal mensen #5 leveren een vrolijkmakende eerste theaterontmoeting op. Allemaal mensen #6 is iets gelaagder en daarmee ook geslaagder.

Allemaal Mensen #5. Beeld Sanne Peper

‘Het héle eiland heet Ibiza, gast.’ Soms zijn ze ook niet allemaal even snugger, de drie jongens die we volgen op hun roadtripje door dit Spaanse vakantieoord. Maar ze hebben het best gezellig, al wil Jonas meteen muziek opzetten en moeten ze volgens Martijn dan eerst wat verder van het vliegveld verwijderd zijn. En Chris, achterin, zou wel wat meer aandacht willen.

Achter hen wordt een filmpje van een weg afgedraaid, ervoor zitten de spelers op krukjes. Welkom op De Parade, en dan specifiek bij de voorstelling Allemaal mensen #5 van Toneelgroep Oostpool, in regie van Marcus Azzini. De jongens moeten er zelf nog een beetje aan wennen, want voor Jonas Smulders en Martijn Lakemeier is dit hun debuut in het theater. Ze zijn inmiddels bekende filmacteurs, jong als ze zijn: zo won laatstgenoemde op zijn 15de, als jongste ooit, een Gouden Kalf voor zijn rol in Oorlogswinter (2008).

Roem

Daarover gaat het vaak in Allemaal mensen #5: de roem. Die heeft ook wel een prijs en die uit zich, ondanks alle bravoure, in onzekerheid. Heb je wel genoeg goudenkalfactrices geneukt, en wat als binnenkort alle leuke rollen worden vergeven aan juist lelijke acteurs? Chris Peters, ook filmacteur maar geen debutant in het theater, heeft er minder last van, maar ook hij weet het soms allemaal niet. Halverwege de 20en nu al een identiteitscrisis (of een burn-out)?

Niet een geheel onbekend fenomeen waaraan wel wat clichés kleven, maar het gekke, filmische begin en dat semi-onhandige spel, gepaard aan het plezier in de tent, levert hier toch een vrolijkmakende eerste theaterontmoeting op.

Iets gelaagder en daarmee geslaagder is Allemaal mensen #6, opnieuw met Chris Peters en nu met Casper Nusselder. Twee acteurs die elkaar ‘kennen’ van een workshop die ze ooit volgden en elkaar brieven zijn gaan schrijven over mogelijke theaterplannen en -dromen. Wat die precies zijn, krijgen we pas aan het einde te horen. Intussen stelt Chris zich voor als een enigszins highbrow figuur met een cultuurpaus als vader. En Casper, die blijft een beetje een raadsel. Dat heeft ook te maken met zijn uiterlijk, waarin het mannelijke en vrouwelijke om voorrang strijden. Chris speelt erop in door zijn tegenspeler in een roze badpak te steken. Waarop Casper verrassend wraak neemt, een zorgvuldig opgebouwd imago opeens verkruimelt en niets meer is wat het lijkt, maar verzoening zich aandient als de beste oplossing.

Allemaal Mensen #5

door Toneelgroep Oostpool. Regie: Marcus Azzini. Tekst Jan Hulst en Kasper Tarenskeen. (***)

Allemaal Mensen #6

door Toneelgroep Oostpool. Regie: Marcus Azzini. Tekst Jan Hulst en Kasper Tarenskeen. (****)

Met Hadewych Minis: Minis Plus combineert de zangeres en actrice voor de eerste keer zingen, dansen en acteren in een solovoorstelling. Ze begint met uitleggen dat haar naam – naar de middeleeuwse schrijfster – ‘strijd’ betekent en zet daarmee de toon: Hadewych heeft als moderne vrouw midden in het leven nogal wat strijd te leveren. Daar kun je zeker in mee, maar het is een beetje jammer dat die strijd zich relatief lang op cabaretachtige toon toespitst op de luizen van haar kind, toch al een onderwerp dat de laatste tijd ­vaker voorbijkomt. Minis is op haar sterkst in de liedjes en de dans. Mogelijk dat de voorstelling aan evenwicht wint als langere avondvullende show.

Hadewych Minis: Minis Plus

door Bos Theaterproducties. Concept, tekst, spel: Hadewych Minis. Regie: Nina Spijkers. Muzikant: Jan van Eerd. (***)

Onzekerheid, eigenheid, en (vrouwelijke) solidariteit staan ook centraal in het aanstekelijke Role Model van DOX en Nicole Beutler. Zes danseressen in mooie, zilvergrijs gekleurde kleding komen samen in verscheidene fraaie formaties, afwisselend vrolijk, soms wat grimmig, dan weer geestig. In verschillende dansstijlen drukken ze hun stemmingen en gevoelens uit; ieder heeft zo haar verhaal of ervaring en doet daar op haar eigen manier verslag van, op enig moment ook in woorden. Dat laatste breekt de voorstelling een beetje, maar dat wordt al snel weer goedgemaakt met een sterk catwalkdeel naar een opzwepend eind.

De Parade, Museumpark Rotterdam, deparade.nl

Role Model – A Dance Concert

door DOX en Nicole Beutler Projects. Regie: Nicole Beutler en Magne van den Berg. (***)

De Parade editie 28: identiteit, gender, inclusiviteit en #MeToo. Het Parademuseum brengt dit jaar een ode aan de begintijd van de film.

Identiteit en gender, inclusiviteit, vrouwenstrijd (#MeToo) zijn de thema’s die op een speelse manier door de eerste voorstellingen van De Parade meanderen. Dit weekeinde opende het reizende theaterfestival zijn 28ste editie in Rotterdam.

Hierna trekt het festival met tachtig theater-, dans- en muziekvoorstellingen verder naar Den Haag en Utrecht om op 2 september te eindigen in Amsterdam.

Het Parademuseum wordt dit jaar verzorgd door Eye Filmmuseum, dat met Cinéma Magique een ode brengt aan de begintijd van de film. Cinéma Magique bestaat uit acht grote schermen met vroege films en filmfragmenten. Het gebodene loopt uiteen van exotisch ogende vaudeville-acts langs ‘wetenschappelijke’ filmpjes met röntgenbeeld tot historische opnamen van Zeeuwse taferelen. Erg leuk is ook het fragment Kindertentoonstelling met opnames van opgedirkte kinderen in de vreemdste posen – met daaropvolgend beeld van eigenwijsjes die zich furieus verzetten tegen deze praktijken. De ‘loops’ zijn voortdurend toegankelijk in de Parademuseumtent, dus ook mee te pikken tussen de voorstellingen door.