Roem is een duistere kracht in ‘Hollywoodland’ Film Festival Venetië 2006

In Hollywoodland bezwijkt Superman-acteur George Reeves aan zijn succes. Ook John Lennon worstelt in een documentaire met een vals imago....

Natuurlijk. Ook regisseur Allen Coulter vroeg zich af waarom Brian De Palma’s The Black Dahlia en zijn eigen Hollywoodland zo veel gemeen hebben. Was het de tijdsgeest die bepaalde dat beide films zich in het Hollywood van de jaren vijftig afspelen? Of biedt de gehanteerde film-noir-stijl de regisseurs een ideale kans om mensen neer te zetten als hebzuchtige types die zich bekommeren om het eigen geluk – een metafoor voor het opgefokte kapitalisme van nu?

Coulter kijkt tijdens de persconferentie van Hollywoodland in Venetië nog maar eens opzij. Acteur Bob Hoskins, die naast hem zit, beantwoordt de vragende blik met een vriendelijk schouderophalen. Coulter: ‘Hollywood is een plek van onstuitbare ambities. Daar gaat mijn film over. Over twee mannen die meer willen en naar de zin van het leven tasten. Zij denken dat een deel van de oplossing in bekendheid ligt.’

Hollywoodland, opgenomen in de hoofdcompetitie van het festival, is een bedachtzame vertelling over de zelfmoord van (of de moord op – dat is nog altijd de vraag) acteur George Reeves (1914-1959). Reeves vierde grote successen als Superman in de gelijknamige tv-serie (1952-1957), die jaar in jaar uit werd herhaald. Het succes eist zijn tol: doordat iedereen Reeves als Superman ziet, krijgt hij nooit meer de kans andere rollen te spelen.

De verwarring tussen wie Reeves echt was en hoe het publiek hem zag, maakt van Hollywoodland een actuele film, stelt Ben Affleck op de persconferentie. De acteur is een ervaringsdeskundige: tijdens zijn relatie met Jennifer Lopez werd hij permanent gevolgd door roddeljournalisten. Affleck: ‘Het lijkt wel of de populaire media het uitkomen van een film als een vervelende onderbreking beschouwen in de soap opera rond een beroemdheid.’

In de ontroerende documentaire The U.S. vs. John Lennon laten David Leaf en John Scheinfeld zien hoe John Lennon tussen 1966 en 1976 zijn bekendheid gebruikte om zijn pacifistische idealen te verspreiden. Het tijdsdocument, waarin onder anderen Gore Vidal, Noam Chomsky en voormalig presidentskandidaat George McGovern als getuigen optreden, ontvouwt hoe de Amerikaanse overheid Lennon begin jaren zeventig als een staatsgevaar beschouwde. Er werd, met goedkeuring van president Nixon, een scenario gemaakt om de Brit het land uit te werken.

Net als de eeuwige Superman George Reeves vocht Lennon tegen zijn imago van zweverige, verwende popmiljonair. Waarbij het opmerkelijk is te zien hoe Lennon journalisten keer op keer onbekommerd te woord staat – van publiciteitsagenten hij niets hebben.

In Hollywoodland oogt roem als een duistere kracht. Dat is het ook, verklaarde Oscar-winnaar Adrien Brody, die in de film een privé-detective speelt. ‘Een acteur legt contact tussen zijn personage en het publiek. In die hoedanigheid beleven het publiek en de acteur bijzondere, zelfs intieme momenten samen. Dat schept verwarring.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden