Rode Kruis en 3FM zinnen op drastische vernieuwing nu enthousiasme rond Serious Request afneemt

NPO 3FM gaat vanaf volgend jaar waarschijnlijk op een andere manier geld inzamelen voor het Rode Kruis. Dat blijkt uit de reactie van de zender op vragen over de toekomst van de jaarlijkse inzamelingsactie Serious Request. 'We gaan volgend jaar opnieuw iets doen met het Rode Kruis, in de week voor Kerst', zegt een woordvoerster van 3FM. 'In welke vorm dat is - met of zonder Glazen Huis - en welke naam de actie krijgt, gaan we volgend jaar bekendmaken. Daarmee gaan we jullie verrassen.'

Eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans sluit de 3FM-dj's Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn op in het Glazen Huis Beeld anp

Wat er precies gaat gebeuren, wil 3FM niet zeggen. 'We focussen eerst op deze editie. Feit is dat Serious Request vanaf nu geen enkele keer hetzelfde wil doen. Je ziet al grote verschillen: het Glazen Huis heeft er in Apeldoorn een verdieping bij gekregen en er staat een groot podium op dezelfde plek, waar dagelijks bekende artiesten optreden. En op de slotdag presenteren dj's van andere NPO-zenders mee vanuit het Glazen Huis.'

In 2016 werd al 14 maanden van tevoren bekendgemaakt in welke stad het Glazen Huis zou terechtkomen, maar nu is dat nog altijd onduidelijk.

Investeringen

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) investeert al jaren flink in Serious Request, maar er is weinig reden voor optimisme over de toekomst van het evenement. De uitzending van de aftrap op NPO 3 trok maandagavond 452.000 tv-kijkers, 8 procent minder dan vorig jaar.

Dinsdag bleek dat het marktaandeel van NPO 3FM een dieptepunt heeft bereikt: 3,8 procent. De zender scoort voor het eerst lager dan het voorheen veel kleinere NPO Radio 5. Vijf jaar geleden trok 3FM nog 12 procent van de luisteraars.

Bijkomend probleem voor Serious Request is dat het moeilijker wordt sponsors binnen te halen. Meerdere gemeenten die de actie organiseerden, zoals Breda in 2015, bleven achter met een begrotingstekort. Apeldoorn moet 50.000 euro bijpassen om extra beveiligingsmaatregelen te financieren.

De in het Glazen Huis opgesloten dj's Domien Verschuuren, Sander Hoogendoorn en Angelique Houtveen zamelen geld in voor door crises verscheurde families. Het is onwaarschijnlijk dat het zal lukken net zoveel op te halen als in de hoogtijdagen, toen ruim 13 miljoen euro binnenkwam.

Sinds 2013 daalt de opbrengst, al was vorig jaar sprake van een lichte opleving. De score van 9,2 miljoen euro kwam deels tot stand door de nagellak-actie van Tijn Kolsteren (6), die ruim een kwart van dit bedrag ophaalde. Kolsteren overleed in juli aan de gevolgen van hersenstamkanker.

Geen wedstrijd

Sinds de start van Serious Request, dertien jaar geleden, is ruim 96 miljoen euro gedoneerd aan goede doelen. 'Elke euro telt, elke familie die we bij elkaar brengen is winst', beklemtoont NPO 3FM. 'Het is absoluut geen wedstrijd met eerdere edities. De opbrengst hangt af van de vrijgevigheid en acties van alle Nederlanders. Wij zijn slechts een aanjager.'

Het Glazen huis op het Marktplein in Apeldoorn Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden