Column Aaf ziet sterren

Roddeljournalistiek toont gewone mensen dat beeldschone bijna-prinsessen het ook moeilijk hebben

De vader van Meghan Markle komt niet, wel, toch niet naar de bruiloft. 

Meghan Markle Foto Getty Images

Tragisch

Uw sterrenkijker heeft het gehad met al het nieuws rond de bruiloft van Meghan Markle en Prins Harry – behalve met het nieuws rond Thomas Markle, de vader van Meghan. Dat is zo tragisch en grappig dat ieder weldenkend mens ervan zou smullen. Hij vormt, tegen het decor van wat een Boeketreeks van epische proporties is, een one man soap op zich.

De ene dag besluit hij wel bij het huwelijk te zijn, de volgende dag weer niet, om zeer uiteenlopende redenen.

Aanvankelijk twijfelde Thomas Markle publiekelijk of hij zou gaan omdat hij een hartoperatie moest ondergaan. Toen ging hij toch weer wel ‘om deel van de geschiedenis uit te maken’, en bleek hij betaald te zijn door een paparazzo voor geënsceneerde foto’s van zichzelf, onder andere door het raam van een café, waar hij geboeid in het boek Images of Britain las. De Queen schijnt er razend om te zijn geweest. Nou, hoed je dan maar.

Vervolgens schaamde vader Markle zich voor deze actie en besloot toch niet naar Engeland te komen. En gisteren kwam hij met een statement over, alweer, die hartoperatie. De geruchten gaan dat Meghan hem gesmeekt heeft om toch in te vliegen.

Uw sterrenkijker, zelf vorig jaar getrouwd, kan zich niets voorstellen bij de stress die een koninklijk huwelijk met zich meebrengt. En dat je dan ook nog zo’n vader hebt, tja, dat is gewoon zielig. Maar dat is de functie van de roddeljournalistiek: aan gewone mensen laten zien dat succesvolle, beeldschone bijna-prinsessen het ook moeilijk hebben.

Amal Clooney Foto Getty Images

Doorgevertje

Nog meer gedoe, maar dan om jurken. Amal Clooney ging naar het Met Gala, het modegala in New York. Nu zijn er geruchten dat zij Tom Ford, de ontwerper, beledigde door op het laatste moment te besluiten om niet zijn jurk, maar haar reservejurk aan te trekken. Dat was een zilveren korset met een blauwe broek en een gebloemde sleep van de ontwerper Richard Quinn.

Er volgde een bitse onderhandeling tussen het ‘geërgerde, maar gracieuze’ team van Ford – aldus roddelsite Page Six – en Amal Clooney, die als mensenrechtadvocate vast voor hetere vuren heeft gestaan, maar toch. Ford wilde niet dat ze zijn jurk ooit nog zou aantrekken; zo zou hij hem aan een andere beroemdheid kunnen uitlenen. (Er een doorgevertje van maken zou evengoed best moeilijk zijn, denken wij, want de jurk was in het thema van het gala, katholicisme, en leek op een glas-in-lood-raam.)

Clooney ging tegen Ford in en trok de jurk alsnog aan, voor de veel minder gefotografeerde afterparty van het gala. Ford boos, natuurlijk.

Anna Wintour gooide olie op het vuur door in The Late Show te vertellen dat Clooney erop stond om van jurk te wisselen, en dit deed in de cadeauwinkel van het Metropolitan Museum. De redactie van Vogue ‘geneerde zich dood’ volgens Page Six, want zij onderhandelen als organisator van het feest tussen de designers en de beroemdheden.

Dat omkleden in dat winkeltje, dat gebakkelei met Tom Ford; het komt ons allemaal zo goedkoop voor. Waarom kopen die sterren niet gewoon zelf hun kleren?

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.