Rockmuzikanten in designeroutfit in ‘Zoo’

Het in 2002 ter ziel gegegane Dutch was een modeblad dat durfde, een zeldzaamheid in Nederland. Eigenzinning, chic, geil. Soms wat onsamenhangend, vaak vernieuwend en toonzettend....

Dutch-hoofdredacteur Sandor Lubbe leidt tegenwoordig het vier keer per jaar verschijnende Zoo, gemaakt vanuit Berlijn, en uitgegeven door de fotograferende Canadese popster Bryan Adams. De eerste nummers van Zoo waren wat braafjes en stijf, maar in zijn derde jaargang heeft het blad zijn vorm gevonden. Dat wil zeggen: het is meer en meer gaan lijken op Dutch. Met dezelfde gekke mengeling van twee talen (bij Dutch Nederlands en Engels, nu Duits en Engels), met dezelfde fotografen (plus Bryan Adams), erg veel zwartwit foto’s en ja, ook Zoo plaatst af en toe opmerkelijke dingen.

Nummer elf, het dikste (meer dan 300 pagina’s) en meest ambitieuze tot nu toe, is het eerste themanummer van Zoo; twee van de vier nummers verschijnen voortaan als themanummer. Er staan een paar ‘gewone’ modereportages in deze Zoo en een interview met Frida Giannini, de hoofdontwerper van Gucci, maar verder is het nummer helemaal gewijd aan muziek.

Niet dat je dat direct ziet: op de coverfoto een bekende muzikant – er zijn zes verschillende covers – met daarbij alleen de wat cryptische tekst ‘one in a million’. Slechts op de voorkant van de zevende variant, een op krantenpapier gedrukte en inhoudelijk gedeeltelijk afwijkende versie, is te lezen dat er sprake is van een music issue.

Het adresboekje van Bryan Adams is goed van pas gekomen. Binnen twee maanden werden dertig artiesten en bandjes gefotografeerd, bijna allemaal afkomstig uit de rockscene, en derhalve grotendeels blank en van het mannelijk geslacht. Hippe jonge bandjes als Maxïmo Park en Kaiser Chiefs, maar ook gevestigde namen als Anthony Kiedis, Pharell Williams en, alleen in de krant, Marilyn Manson. Adams zelf maakte een reportage van Tommy Lee, die in een rolstoel naast zijn drumstel poseert.

Bijna iedereen in de indrukwekkende portfolio is onder handen genomen door een stylist. Dat geen van de in designerlabels geklede muzikanten er desondanks overdreven modieus of opgetut uitziet, is een verdienste van de stylisten. Dat zegt ook iets over de gang van zaken in de popmuziek; vrijwel geen band doet het zonder professionele styling en goede merken. Pete Doherty, voor Zoo gefotografeerd tijdens een optreden, wordt bijvoorbeeld helemaal gekleed door Dior Homme. Zelfs de leren jasjes van Keith Richards, zo onthult zijn stylist in Zoo, worden met de hand gemaakt door het chique Franse huis Hermès.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden