Roberta Alexander zingt de hele maand Verdi en heeft daar ontzettend veel zin in

Amerikaanse sopraan ( 68 ) merkt dat huidskleur nog steeds een rol speelt in de operawereld.

Roberta Alexander Beeld null
Roberta Alexander

In 1984 zong ze voor het laatst bij De Nationale Opera, die toen nog de Nederlandse Operastichting heette. Haar carrière speelde zich voornamelijk af in het buitenland, in de grote operahuizen, met 's werelds grote orkesten.

Niettemin is de Amerikaanse sopraan Roberta Alexander (68) in Nederland altijd een publiekslieveling geweest. Komt het door haar lyrische zangstem? Haar negen jaar op het Nederlandse operapodium? Haar populaire masterclasses aan jonge zangers? Door optredens in de Avromuziekquiz Harde noten, zo rond de eeuwwisseling? Hoe dan ook, haar naam staat opeens weer op de lijst met solisten in Verdi's La forza del destino, waarmee De Nationale Opera zaterdag het nieuwe seizoen opent.

Een hoofdrol is weggelegd voor sopraan Eva-Maria Westbroek. Roberta Alexander heeft 'een piepklein rolletje'. 'Maar aangezien ik al 68 ben, vind ik het wel prima.' Sinds 1972 woont ze in Nederland. Vorig jaar nog zong ze in de Metropolitan Opera in New York, het jaar daarvoor in La Scala in Milaan.

U staat nog altijd op de grote internationale podia. Kan uw stem het aan?

'Met mijn stem gaat het heel goed. Hij is niet lager geworden, zoals bij sommige sopranen wel gebeurt naarmate ze ouder worden.'

Sommige vakgenoten klagen over het feit dat alles harder moet tegenwoordig, bij zowel klassiek als jazz en pop. Het zou leiden tot blessures aan de stembanden. Is het volume luider geworden?

'De zalen worden groter, de orkesten ook, en doordat de geluidsapparatuur zo veel beter is dan vroeger verwachten mensen in de zaal dat je op het podium net zo dichtbij bent als op de cd. Als je voor een zaal zingt met een orkest van honderd man achter je, is het echt één tegen honderd. Ik vind een zangeres als Adele geweldig, maar ze heeft een groot probleem als ze zich steeds moet laten opereren aan haar stembanden. Natuurlijk zeggen artsen dat opereren de enige oplossing is, maar je kunt je stem ook omscholen. En wanneer je vijf avonden per week op het podium staat, krijg je gegarandeerd problemen. Bij zware operarollen is twee dagen rust soms niet eens genoeg. Je stem is nu eenmaal geen instrument dat je na een concert kunt inpakken en in de kast zetten.'

U bent een gevierd Mozart-vertolker, met een breed repertoire. Zijn er liederen en rollen die u had willen zingen, maar waarvan het niet is gekomen?

'Er zitten wat gaten in de opbouw van mijn repertoire. Voor werk van Wag- ner en andere grote operarollen zoals Salomé van Richard Strauss heb ik niet de juiste stem. Verder heb ik heb nimmer de Messiah van Händel gezongen. Dat is gewoon zo gelopen. Ook heb ik helaas nooit de grote rol gehad van Marschallin in Der Rosenkavalier van Strauss, een mooie grote rol over een oudere vrouw die haar jonge minnaar afstaat aan een jongere vrouw. Ik had het in de jaren negentig eens over die rol met mijn toenmalige manager. Hij zei heel bot: 'Dat gaat niet vanwege je huidskleur.' Die is niet lang mijn manager gebleven, dat begrijp je.'

Speelt huidskleur nog altijd een rol op het podium?

'Jazeker. In Nederland is de rassenkwestie minder geïnstitutionaliseerd dan in de VS en daarom geloven jullie het misschien niet, maar je krijgt nog steeds veel tegenstand. Het is angstaanjagend te zien wat er nu gebeurt in Amerika. Dat grijpt me aan - ik heb nog meegemaakt dat ik als zwart meisje niet voor in de bus mocht zitten. Sindsdien is racisme nooit weggeweest, het was alleen weggestopt. Nu met Trump wordt het weer zichtbaar.'

DNO, Verdi, La forza del destino.
Nationale Opera en Ballet, Amsterdam vanaf 9/9.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden