INTERVIEW

Robert Pattinson is tieneridool af

Acteur Robert Pattinson is gewend aan de rode loper, waar hij dankzij de Twilight-serie regelmatig werd belaagd door gillende tienermeisjes. Nu speelt hij een fotograaf die naast de loper staat in Life van Anton Corbijn.

Dane DeHaan als James Dean (links) en Robert Pattinson als fotograaf Dennis Stock in Life van Anton Corbijn Beeld Caitlin Cronenberg

Een van de eerste dingen die regisseur Anton Corbijn deed nadat hij Twilight-acteur Robert Pattinson had gecast voor zijn film Life, was hem een camera in de handen drukken. In de rol van Dennis Stock, fotograaf van het fotopersbureau Magnum, moest het toestel een verlengde van Pattinsons lichaam worden, vond hij. Hij had nog een reden: 'Pattinson moest voelen hoe het achter de camera is, in plaats van ervoor.'

De rol die Pattinson speelt in de nieuwe film van Anton Corbijn, die in Berlijn een speciale galavertoning kreeg, voelt een beetje als de wereld op zijn kop. In de film staat de wereldster en het tieneridool tussen de fotografen bij de rode loper, waar de 28-jarige acteur in het echte leven juist door die fotografen wordt belaagd.

Life gaat over de ingewikkelde relatie tussen de relatief onbekende Dennis Stock en Hollywoodster James Dean. Stock maakte in 1955 een iconische fotoserie met Dean. Hij is de man van de wereldberoemde foto waarop Dean op Times Square recht op de camera afloopt, weggedoken in een donkere jas, sigaret in de mond. Stock ontmoette Dean (gespeeld door Dane DeHaan) vlak voor zijn doorbraak. Een fotoserie kon hun beider loopbanen verder helpen, redeneerde hij.

Pattinson voelde meteen verwantschap met Stock. 'Een tragische figuur eigenlijk', vertelt hij in een hotelkamer in Berlijn. Was het niet logischer geweest als Corbijn hem had gecast voor de rol van James Dean? Als iemand weet hoe het is om van de ene op de andere dag beroemd te zijn, is hij het. Door zijn rol als vampier Edward Cullen in de fantasy-filmserie Twilight veranderde zijn leven in een chaos van gillende tienermeisjes en paparazzi.

Toch is het onvergelijkbaar, benadrukt de acteur. 'Mensen kijken naar James Dean alsof hij een soort spiritueel leider is: zeg ons hoe we moeten leven. Zo hebben ze mij nooit gezien.'

Life speelt zich af in de weken voor de première van de debuutfilm van Dean, East of Eden (1955). Aan alle kanten wordt Dean voorspeld dat hij wereldberoemd zal worden. Bij de acteur dringt het besef door dat 'het gedoe eromheen' minstens even belangrijk is als het acteren en dat de studio hem in de klauwen heeft. Het benauwt hem.

James Dean op Times Square Beeld Dennis Stock
Robert Pattinson en actrice Kristen Stewart in Twilight Beeld ap

Gekte surrealistisch

Dat herkent Pattinson niet: 'Wij hadden geen idee dat Twilight zo'n succes zou worden. Pas een week voor de release zagen we dat de interesse op enorm internet groeide.' Toen de gekte losbarstte, vond Pattinson dat vooral surrealistisch. 'Het was opwindend en leuk. Ik had geen verwachting van wat er zou gebeuren, dus raakte ik ook niet gedesillusioneerd, zoals Dean. Ik zie het als een deur die openging: wat er aan de andere kant was, wist ik niet, maar ik was nieuwsgierig en nam een kijkje. Pas jaren later realiseerde ik me: o, wacht, dit gaat niet weg. De deur is achter me dichtgeslagen.'

Nu, drie jaar na de verschijning van het laatste deel van Twilight, begint de hysterie af te nemen. In de films waarin hij sindsdien verschijnt, speelt hij kleine rollen, zoals die van T.E. Lawrence, alias Lawrence of Arabia, in Queen of the Desert van Werner Herzog, of de limousinechauffeur in Cronenbergs Maps to the Stars.

Hier ligt volgens Corbijn precies de verwantschap van Pattinson met zijn rol van fotograaf Stock. 'Omdat Pattinson zo jong populair was, wil hij zich nu bewijzen als acteur', zegt Corbijn. 'Dat hij hier een fotograaf speelt die zichzelf wil bewijzen, is een interessante parallel.'

Acht dagen op een kameel
Robert Pattinson is tijdens het filmfestival in Berlijn ook te zien als T. E. Lawrence in Werner Herzogs Queen of the Desert. Een kleine rol, maar een gewaagde: met dezelfde rol schreef acteur Peter O'Toole in Lawrence of Arabia filmgeschiedenis. Tijdens de persvoorstelling werd dan ook gelachen toen hij voor het eerst in beeld verscheen met de beroemde keffiyeh op zijn hoofd.

Pattinson: 'Acht dagen op een kameel, dat is zo ongeveer wat ik me er nog van herinner. Als het een grote rol was geweest, had ik het niet gedaan. Werner Herzog maakte van T.E. Lawrence eerder een grappig personage. Ik lijk ook voor geen meter op de echte T.E.

'Maar eerlijk gezegd: ik had alles wel willen doen in deze film. Ik wilde al jaren met Herzog werken. Het is een fascinerende man: hij zit vol fantastische verhalen. Dan vertelt hij opeens dat hij ooit is geraakt door een pijl in Bolivia. Alleen dat soort anekdotes waren al de moeite waard.'

Westernthriller

In zijn carrière maakt Pattinson eigenzinnige keuzes die vaak goed uitpakken. Als alles goed komt met de financiering zal hij te zien zijn in films van cultregisseur Harmony Korine (Spring Breakers, Trash Humpers) en James Grey (We Own The Night, The Immigrant). Pattinson is een 'grote, grote fan' van hun werk. 'Het waren de eerste regisseurs die ik zelf benaderde. Toen ik merkte dat ik de scripts die ik wil doen niet vanzelf aangeboden krijg, besloot ik zelf contact op te nemen met regisseurs die ik bewonder. '

Deze week werd bekend dat Pattinson een outlaw gaat spelen in de westernthriller Brimstone van de Nederlandse regisseur Martin Koolhoven. 'Het verhaal is fantastisch. En ik heb al een idee over hoe ik deze rol ga spelen. Het is een gevaarlijke rol, al kan ik daar niet te veel over vertellen. Bovendien is de cameraman die van Rundskop en ik vind die film fantastisch.

Koolhoven wordt inmiddels knettergek van de berichten die hij via Twitter krijgt van Pattinson-fans wereldwijd. Het is moeilijk voor te stellen dat al die tienermeisjes straks naar een Harmony Korine-film gaan. Pattinson: 'Ik weet niet zo goed wat mijn fans leuk vinden. Ik herinner me dat ik voor Cosmopolis een scene moest filmen met Don DeLillo (de 78-jarige beroemde schrijver, red.) en dat hij werd belaagd door 15-jarige meisjes die vroegen of hij zijn boek wilde signeren. Geweldig. Als maar een van hen het heeft gelezen, heb ik al het gevoel iets goeds te hebben gedaan.'

Martin Koolhoven Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden