Raad voor cultuurmuziek

Rijkssubsidie vaak toegekend aan muziekgezelschappen met crossoverprofiel

Een keer in de vier jaar adviseert de Raad voor Cultuur over de samenstelling van de culturele basisinfrastructuur (BIS). Welke instellingen komen voor rijkssubsidie in aanmerking, en waarom? Welke niet? Wat verandert er in de muziek?

Beeld Jip van den Toorn

Het Nederlands Blazers Ensemble mag de champagne ontkurken. Net als Amsterdam Sinfonietta, de Nederlandse Bachvereniging, het Nederlands Kamerkoor, Holland Baroque, Asko/Schönberg en De Staat, die jaarlijks 5,4 miljoen euro mogen verdelen. De minister had voor de periode 2021-2024 ruimte gemaakt voor muziekensembles en koren in de Culturele basisinfrastructuur (BIS), zodat de BIS niet alleen een feestje voor de symfonieorkesten zou worden.

De conclusie: de Raad voor Cultuur kiest voor van alles wat. Behalve voor jazz en geïmproviseerde muziek. De Instant Composers Pool en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (dat volgens de Raad ‘in de uitvoering soms tekortschiet’) kregen een nee. De Staat was de enige aanvrager uit de pop. Vier jaar geleden leidde de subsidietoekenning van een rockband door het Fonds Podiumkunsten tot verbazing; door het positieve advies van de Raad stijgt de Nijmeegse groep verder in de subsidiepikorde.

Opvallend is dat veel van de ‘winnaars’ een sterk crossoverprofiel hebben. Dat geldt in het bijzonder voor het Nederlands Blazersensemble (dat zich al jaren richt op samenwerkingen met musici uit niet-Westerse culturen), Sinfonietta (dat deze maand Wende Snijders zou begeleiden) en Holland Baroque (dat vorig jaar optrad met een gospelkoor).

Opmerkelijk is ook dat Holland Baroque de internationaal opererende en zeker ten tijde van hun ontstaan (in respectievelijk 1979 en 1981) zeer invloedrijke clubs Amsterdam Baroque Orchestra & Choir (van Ton Koopman) en het Orkest van de Achttiende Eeuw (van wijlen Frans Brüggen) achter zich laat. Het is een symbolische wisseling van de wacht: zonder het zendingswerk van barokpioniers als Koopman en Brüggen was Holland Baroque er niet geweest.

De aanvraag van het Orkest van de Achttiende Eeuw werd wel positief beoordeeld, maar haalde de top-7 niet; het Amsterdam Baroque Orchesta & Choir zou volgens de Raad slechts goed scoren op artistieke kwaliteit. Ook zou het plan ‘niet overtuigend’ omschrijven hoe het ‘de signatuur wil bewaken’ na een eventueel vertrek van Koopman.

Zuur is verder de afwijzing van Cappella Amsterdam, dat positief werd beoordeeld, maar geen geld krijgt. Vier jaar geleden kreeg het tot verrassing van zo ongeveer iedereen in de klassieke muziek geen subsidie van het Fonds Podiumkunsten, hoewel Cappella door recensenten even hoog werd aangeslagen als het Nederlands Kamerkoor. Cappella moest sindsdien vechten voor zijn voortbestaan en moet nu hopen dat het Fonds Podiumkunsten het koor in augustus dit jaar wel gunstig gezind is.

Saillant detail: zondag reikt minister Van Engelshoven in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam de Nederlandse Muziekprijs uit aan Lucie Horsch. Ze wordt bijgestaan door, jawel, het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam. Een goede gelegenheid om de minister ervan te overtuigen het advies van de Raad naast zich neer te leggen.

Lees verder

De toekenning voor podiumkunsten sluit naadloos aan bij de wensen van de minister
Een keer in de vier jaar adviseert de Raad voor Cultuur over de samenstelling van de culturele basisinfrastructuur (BIS). Welke instellingen komen voor rijkssubsidie in aanmerking, en waarom? Welke niet? Wat verandert er in de podiumkunsten?

Cinekid belandt op strafbankje en De Balie verslaat Pakhuis de Zwijger in blessuretijd 
Een keer in de vier jaar adviseert de Raad voor Cultuur over de samenstelling van de culturele basisinfrastructuur (BIS). Welke instellingen komen voor rijkssubsidie in aanmerking, en waarom? Welke niet? Wat verandert er in de muziek, de podiumkunsten, in de beeldende kunst en in de filmwereld?

Opgebouwde reputaties in de beeldende kunst spelen geen rol bij oordeel Raad voor Cultuur
Een keer in de vier jaar adviseert de Raad voor Cultuur over de samenstelling van de culturele basisinfrastructuur (BIS). Welke instellingen komen voor rijkssubsidie in aanmerking, en waarom? Welke niet? Wat verandert er in de wereld van de de beeldende kunst en ontwerp?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden