Rijke ondernemer koopt noodlijdend Newsweek

Het noodlijdende Amerikaanse weekblad Newsweek is voorlopig gered. De 91-jarige zakenman en filantroop Sidney Harman, rijk geworden in audioapparatuur, neemt het blad over van de Washington Post Company....

Newsweek probeert al twee jaar een antwoord te vinden op de dalende oplages en teruglopende advertentie-inkomsten, door de crisis en de concurrentie van internet. De oplage van het blad in de Verenigde Staten liep terug van 2,7 miljoen exemplaren in 2003 tot 1,5 miljoen nu. Het blad heeft wereldwijd ook diverse andere edities. Het verlies groeide vorig jaar tot 30 miljoen dollar (22,7 miljoen euro). Harman wilde maandagavond niet vertellen hoe hij denkt Newsweek op de been te houden, wel dat het blad de tijd krijgt op eigen kracht weer een succes te worden. Daarbij gaat het om ‘jaren, niet om weken’, belooft de nieuwe baas.

Harman belooft ook het gros van de ruim 300 redacteuren in dienst te houden. De hoofdredacteur van Newsweek, Jon Meacham, hoort daar niet bij. Meacham, die sinds 2006 aan het roer stond, stapt op als de overname is afgerond. Een opvolger heeft de nieuwe eigenaar nog niet. De afgelopen twee jaar moesten al zo’n 150 journalisten vertrekken.

Harman voorziet geen grote veranderingen. Newsweek kreeg vorig jaar al een restyling, met meer nadruk op grote verhalen en analyses, om de concurrentie aan te gaan met bladen als The New Yorker en The Economist. ‘Ik breng intellectuele nieuwsgierigheid en veel zakelijke ervaring mee. Het eerste doet geen kwaad bij het blad, van het tweede kunnen ze veel voordeel hebben’, zei Harman. Volgens Donald Graham, de topman van The Washington Post Company, vindt de nieuwe eigenaar kwaliteitsjournalistiek ook van het grootste belang. Harman heeft volgens Graham beloofd dat Newsweek een urgent topblad blijft, met een bijbehorende website.

Anderen zijn sceptisch. Volgens de Amerikaanse bladenprofessor Charles Whitaker was de enige redding van Newsweek inderdaad een rijke liefhebber. Hoe het weekblad denkt te overleven in het internettijdperk is nog steeds volstrekt onduidelijk, aldus Whitaker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden