Recensie Rijgen

Rijgen is een opvallend opgewekte, lichte, soms zelfs erg grappige voorstelling ★★★★☆

Louis van der Waal, Ariane van Vliet en Peter Seynaeve spelen vrolijk en vrij.

Peter Seynaeve in Rijgen van NTGent Beeld Peter Seynaeve

Het. Iedereen doet het. Mensen doen het. Dieren ook. Mensen doen het met dieren. Vrouwen, mannen, kinderen en bejaarden doen het. Maar wat is het? Is het seks, of ook liefde? Genegenheid? Knuffelen, #metoo of wurgseks? In Rijgen onderzoeken regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht hét, in al zijn diversiteit.

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, in deze tijden van striktere moraliteit, is Rijgen een opvallend opgewekte, lichte, soms zelfs erg grappige voorstelling. Opvallend ook, omdat dit zeker niet gold voor het toneelstuk Reigen (1897) van de Oostenrijkse arts en schrijver Arthur Schnitzler, waar de makers zich op baseerden. Die Schnitzler was een goede vriend van Freud. Met sardonisch genoegen schetste hij in tien aaneengeschakelde scènes een visie op de liefde die puur draait om seks en bedrog.

Moeremans en Robbrecht pakken dat heel anders aan. Met een open blik kijkt het duo naar hedendaagse vormen van liefde: van een Tinderdate en een lang en gelukkig levend echtpaar tot vormen zoals zoöfilie en pedofilie. Dat doen ze steevast met verwondering en humor. Het gaat niet om de sensatie, maar om een blik op de onderliggende motivatie van de mensen, zoals eenzaamheid, verlangen naar intimiteit of bevrijding van de dagelijkse sleur.

De drie vrolijk en vrij spelende acteurs, Louis van der Waal, Ariane van Vliet en Peter Seynaeve, spreken het publiek direct aan. Niet gevreesd: er is geen sprake van participatie in dit spel der lusten. Eerder wordt de medewerking gevraagd voor een gezamenlijk gedachte-experiment. Stel je toch al die verschillende verlangens en verliefdheden voor, lijken ze te zeggen. Is dat niet prachtig, die verscheidenheid? En dat is het.

Rijgen

★★★★☆

Door NTGent. Tekst Joachim Robbrecht. Regie Sarah Moeremans. Met Louis van der Waal, Ariane van Vliet en Peter Seynaeve.