RecensieKlassiek

Riccardo Chailly biedt zijn publiek een sirenenzang en dompteursact ineen (vier sterren)

Net als je denkt: in deze theaterclub schuilt geen toporkest, verhangt de saxofonist de bordjes, krijgen de strijkers kleur en begint paukenist Marinus Komst messcherp te meppen.

Riccardo Chailly conducting New York Philharmonic in Mahler's "Symphony No.7" at Avery Fisher Hall on Thursday night, February 10, 2005. (Photo by Hiroyuki Ito/Getty Images)Beeld Getty Images

De altsax snoert ze de mond, eindelijk. Op de bok in het Concertgebouw staat Riccardo Chailly, hij was hier in Amsterdam ooit chef-dirigent, maar achter zijn rug heerst onrust. Hoesters op leeftijd voeren strijd met roezemoezende scholieren. Tot de sax zijn solo blaast, in Modest Moesorgski’s orkesthit Schilderijen van een tentoonstelling. Deel vier, ‘Het oude kasteel’, wordt een sirenenzang en dompteursact ineen. Iedereen luistert ademloos.

Zo kantelt het concert waarin Riccardo Chailly zijn nieuwe Italiaanse vrienden voorstelt. Na chefschappen in Amsterdam en Leipzig regelt hij sinds 2015 de muziekzaken van het operahuis La Scala in Milaan. Als zijn musici in de orkestbak zitten, is Chailly de baas. Klimmen ze eruit voor symfonische concerten, dan is hij te gast bij het zichzelf besturende Orchestra Filarmonica della Scala.

De avond begint stroef. Met aangetrokken handrem glijden de Italianen door een 20ste-eeuwse klassieker: het Concert voor Orkest van Belá Bartók. De magie die in 1945 door de componist briljant werd klaargelegd, wil maar geen zuigkracht krijgen. Ritmes zitten niet strak, mengklanken hebben een vlekje.

Met Moesorgski’s Schilderijententoonstelling, smeuïg georkestreerd door Maurice Ravel, gaat het aanvankelijk niet beter. De trompet intoneert matig en de kopergroep houdt iets grofs. Maar net als je denkt: in deze theaterclub schuilt geen toporkest, verhangt de saxofonist de bordjes. Ook de strijkers krijgen kleur en paukenist Marinus Komst, bijklussend pensionado van het Concertgebouworkest, zit op zijn oude plek messcherp te meppen. Als ‘De grote poort van Kiev’ is dichtgeklapt, stampen scholieren en senioren met de voeten. 

Bartók en Moesorgski, door Orchestra Filarmonica della Scala o.l.v. Riccardo Chailly. 

28/1, Concertgebouw, Amsterdam.

4 sterren

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden