Rhiannon Giddens excelleert zowel in de hogere als lagere registers

 

Gijsbert Kamer
Rhiannon Giddens Beeld epa
Rhiannon GiddensBeeld epa

De uit North-Carolina afkomstige Rhiannon Giddens maakte al een paar platen met The Carolina Chocolate Drops, waarop ze traditionele folk- en blues zong, begeleid door banjo, fiddle en gitaar. Mooi, maar haar stem mag wel wat meer naar voren worden geschoven, zo dacht ook producer T-Bone Burnett. Zeker toen ze de show stal tijdens een aan de film Inside Llewyn Davis gewijd concert. Daar zong ze Odetta's Waterboy, wat op haar solodebuut ook meteen een hoogtepunt is.

Giddens blijkt op dit Tomorrow Is My Turn zowel in de hogere registers als lager te excelleren. Soms denk je een zusje van Gillian Welch te horen, dan weer zingt ze sensueel als Nina Simone.

De begeleiding is mooi. Vol, organisch en altijd de ruimte latend aan de prachtige stem van Giddens. De liedjes zijn goed gekozen traditionals, door vrouwen bekendgemaakt. Maar het afsluitende Angel City bewijst dat Giddens zelf ook best een liedje kan schrijven.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden