theaterrecensie revolutions

Revolutions is een verbluffende theatrale ‘experience’ over een wereld waarin de ongelijkheid een toppunt bereikt (vier sterren)

Qua satire en sfeer zit het in deze razendspannende sciencefiction­thriller wel goed.

Beeld Phile Deprez

De Mark Rutte van de toekomst heet Quentin Rood en hij noemt zichzelf de ‘ceo van Holland’. Dagelijks spreekt hij zijn ‘Hollanders’ toe via een livestream. Hij spreekt ze aan als ‘de kinderen van de siliconenrevolutie’. In zijn praatje laat hij zichzelf voorstaan op het door hem geprogrammeerde land waar kassameisjes zijn vervangen door hologrammen, waar kunst ‘experiences’ zijn geworden en waar technologie iedereen bevoorrecht heeft gemaakt. ‘Bedankt voor het subscriben’, is de vaste afsluiting van zijn praatje.

Beeld Phile Deprez

Maar waar bevoorrechte mensen zijn, daar moeten ook mensen zijn zonder die privileges. En ja hoor, achter de glanzende computerwerkelijkheid bevinden zich de stinkende krochten. Daar wonen de verliezers, de ‘deplorables’. Dat is het uitgangspunt van Revolutions, een sciencefictionthriller van het Haagse NTjong en Het Nationale Theater. Schrijver Daan Windhorst en regisseur Noël Fischer lieten zich inspireren door dystopische romans als 1984 van George Orwell en The Circle van Dave Eggers en creëerden een verbluffende theatrale ‘experience’ over een wereld waarin de ongelijkheid een toppunt bereikt. Qua satire en sfeer zit het in wel goed in Revolutions: er is veel video, futuristische muziek en een reallife-hologram (gespeeld door Judith Noyons) met die kenmerkende, irritante opgewektheid van zoveel kunstmatige intelligentie: ‘Oeps! Er is iets fout gegaan.’

Beeld Phile Deprez

Maar zoals wel vaker in sciencefiction schuwt het verhaaltje de clichés en sentimentaliteit niet. Een drietal tieners blijkt te behoren tot ‘de uitverkorenen’, die de leugen waarop Holland is gebouwd moeten onthullen. Veel heldendaden en onbaatzuchtige offers later staan ze op het punt het rijk van Rood omver te werpen. Dat is misschien niet heel origineel, maar wel razendspannend.

Revolutions (12+)

Jeugdtheater

Van Daan Windhorst, door NTjong en Het Nationale Theater, regie Noël Fischer.