'Revolutionaire benadering' brengt Baan succes

Bij Baan noemen ze het Dynamic Enterprise Modelling. Dat ze voor zo'n duistere Engelse term hebben gekozen, is niet zo verwonderlijk want Baan is een softwarebedrijf....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Jan Baan gaf gisteren een toelichting op de klinkende kwartaalcijfers die zijn bedrijf vorige week publiceerde. Voor de zevende achtereenvolgende keer is er sprake van een recordkwartaal waardoor ook de jaarwinst- en omzet tot ongekende hoogte zijn opgelopen. Winst: 36,3 miljoen dollar (62 miljoen gulden), een ruime verdubbeling vergeleken met 1995. Omzet: 388 miljoen dollar (660 miljoen gulden), een stijging van 79 procent.

Met deze groeicijfers laat Baan zijn grootste concurrent, het Duitse SAP achter zich, maar SAP is nog steeds een paar maten groter in omzet en winst, net als de andere tegenstrever, het Amerikaanse Oracle. Jan Baan vindt dat niet erg. 'Number one is still the biggest, but number two is the best', zei Jan Baan gisteren onbeschroomd. Bovendien is Baan wel nummer een in vision, zei de president, zich beroepend op een marktonderzoek. 'Dat vind ik een heel aantrekkelijke positie voor ons. Ik denk ook dat onze groei daar heel sterk door is beïnvloed.'

Bij de software die het bedrijf nu ontwikkelt, staat gebruikersgemak voorop. De klant is koning, zegt Baan. Net zoals een autobezitter geen benul heeft van wat zich onder de motorkap afspeelt - en dat ook niet wil weten maar gewoon wil rijden - wil een gebruiker van een computerprogramma zijn hoofd niet breken over de techniek van het programma, maar er simpel mee werken. De software moet het doen, de invoering moet weinig tijd kosten en als het bedrijf iets anders wil, moet het ook eenvoudig aan te passen te zijn, vindt Baan. Vandaar het Dynamic Enterprise Modelling.

Het succes van de afgelopen jaren heeft er volgens Jan Baan toe geleid dat zijn bedrijf nu groot genoeg is om zich te kunnen handhaven. 'Hoe groter hoe beter, lijkt het', zegt Baan. 'De meeste bedrijven komen nooit op dat niveau, maar als je er eenmaal bent, dan zit je er gerieflijker. Maar ik denk dat nieuwe bedrijven het kunnen vergeten om zo sterk door te groeien. De drempel voor nieuwkomers is erg hoog.'

Vanwege die hoge drempel komt de recente noodkreet van minister Wijers van Economische Zaken dat Europa in de informatietechnologie ver achterloopt op de VS en Japan wat aan de late kant, denkt Baan. Bovendien gaat het volgens Jan Baan niet alleen om technologie, maar ook om het omzetten van technische kennis in verkoopbare producten.

Waar het in Europa aan ontbreekt, is volgens hem visie en durf, eigenschappen die in de VS in overvloed aanwezig zijn. Europa zou zich meer moeten richten op innovatie, denkt hij, maar niet met allerlei subsidies want dat geld is 'meestal over de balk gegooid' - zelf heeft Baan ook gebruik gemaakt van Europese subsidies.

Een belangrijk deel van Baans eigen innovatie komt uit de Edese onderzoeksafdeling vandaan. Maar een steeds groter deel wordt in India gedaan. In Hyderabat heeft Baan inmiddels ruim tweehonderd mensen in dienst en daar moeten er dit jaar nog enkele honderden bijkomen. Dat moet eenvoudig lukken, want op een recente advertentie voor 25 man kwamen 2500 reacties.

Het grote voordeel van de Indiase werknemers is niet alleen dat ze goedkoop zijn - ze verdienen de helft minder dan bijvoorbeeld hun Amerikaanse collega's - maar ook dat ze trouwer aan het bedrijf zijn. Dat maakt voor Baan scholing aantrekkelijker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden