Revolutie in Hollywood

Dat de vrouwen die door Bill Cosby misbruikt zijn nu hun mond opendoen, dat er een Barbie in de winkels ligt die regisseur is, dat fotografen op de rode loper een sneer krijgen van een Oscarwinnares heeft een oorzaak: in Hollywood is de revolutie uitgebroken.

Charlize Theron. Beeld anp

Bij speelgoedfabrikant Mattel zagen ze het al aankomen. Afgelopen januari lag 'filmregisseur-Barbie' in de winkels. Aan Barbies beroepen (honderdvijftig-plus inmiddels) kun je altijd prachtig de tijdgeest aflezen. Ruimtewedloop in de jaren zestig? Barbie werd astronaut. Yuppies in de jaren tachtig? Barbie werd CEO.

Dat 2015 het jaar is waarin zij filmregisseur werd, is dus veelzeggend. En inderdaad: het afgelopen jaar kon wel eens de geschiedenis ingaan als keerpunt, het moment waarop de hegemonie van de blanke man in Hollywood aan het wankelen werd gebracht.

Oké, in films zijn er nog altijd minder pratende en/of denkende vrouwen te zien dan mannen. Vrouwelijke scenaristen en filmmakers zijn eerder uitzondering dan regel - de Equal Employment Opportunity Commission begon dit jaar een onderzoek naar discriminatie van vrouwelijke regisseurs. Maar dat er over dit onderwerp zo veel wordt gepraat, dat de talloze onderzoeken hierover gretig worden overgenomen, is precies het teken dat er verandering op komst is.

Vijf redenen waarom 2015 een revolutiejaar is.

1 De rode loper is een feministisch slagveld geworden

Nog niet zo heel lang geleden - zeg 2014 - was het werk van een rode-loperverslaggever niet zo gecompliceerd. Je stelde wat vragen over De Jurk, deelde wat complimenten uit over de sieraden, maakte een grapje en klaar was je. Maar bij de Oscargala-avond van 2015 kwamen journalisten daarmee niet meer weg.

Ze waren al eens eerder pijnlijk op hun nummer gezet, toen Elisabeth Moss een middelvinger opstak naar de infantiele 'Mani Cam' (een soort mini-rodeloper voor de vingers van actrices zodat hun manicure en ringen mooi gefilmd konden worden, bedacht door televisiezender E!,). En Cate Blanchett had vorig jaar nog een cameraman aangesproken op een nogal seksistische camerabeweging, waarmee hij haar langzaam van top tot teen filmde ('Doe je dat ook bij de jongens?').

Elisabeth Moss. Beeld anp

#askhermore

Maar de Oscars van 2015 werden die van #askhermore, een campagne om de actrices interessantere vragen te stellen dan over de jurk, het gevolgde dieet en make-uptips.

Een tweede opstand volgde tijdens het filmfestival in Cannes, waar vrouwen op platte schoenen bij galapremières werden teruggestuurd met de boodschap dat ze op pumps dienden te verschijnen. Vrouwonvriendelijk en seksistisch, aldus de thuisblijvers. En daar ging de reputatie van de rodeloperpremière als onschuldig glamourfeestje.

Geen filmjournalist durft door dit alles een actrice nog te vragen of ze ondergoed kan dragen onder een superheldenpak of hoe ze het voor elkaar krijgt een gezin en carrière te combineren. Veiliger is het iets te vragen over #askhermore of #cannesheels of het feminisme in het algemeen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden