Revolutie in de appelstroopbranche

CSM Suiker heeft een nieuw potje voor appelstroop laten ontwerpen. Het breekt met alle tradities in de stroopsector...

Het kan in een glazen pot natuurlijk. Het kan ook prima in blik. Maar het aller-authentiekst is toch de kartonnen beker. Zo’n beker waarvan het deksel er al af floept als je hem uit de kast pakt (en dan altijd met de plakkerige kant naar beneden). Zo’n beker die bedrukt is met een oubollig lettertype, met ietwat verschoten foto’s van boterhamsmikkelende kinderen, met een vormgeving die refereert aan grootmoeders tijd.

Want dat is appelstroop: oud-Hollandsch. Pannenkoeken, Friese doorlopers, gezellig-knus-en-net-als-vroeger. De bekers zijn het ook. Al decennialang geldt in de verpakkingsindustrie: handen af van de appelstroop.

Toch heeft CSM Suiker, het bedrijf dat sinds 1919 producten als suiker, stroop en zoetstoffen vervaardigt, de verpakking van zijn Rinse appelstroop radicaal vernieuwd. Dat mag je gerust een kleine revolutie in de appelstroopbranche noemen. Well Design – het industrieel-ontwerpbureau dat vorig jaar werd genomineerd voor de Dutch Design Awards met de biertap voor Heinken, Amstel en Brand Bier, en eerder meewerkte aan het ontwerp van het populaire Senseo Crema-koffiezetapparaat – tekende (samen met de kunststofontwikkelaar Teamplast) voor de nieuwe vormgeving.

Het is een appeltje geworden. Van plastic. Groen voor de doorsnee appelstroop, rood voor die met cranberry. Met een geel etiket rondom, dat te allen tijden het dekseltje op het strooppotje houdt.

Het concept doet wat melig aan. Een appel voor appelstroop – het herinnert aan de Las Vegas-architectuur van eind jaren vijftig, die architect Robert Venturi in zijn beroemde boek Learning from Las Vegas beschreef: aan de hotdogverkopers die hun waar verkochten vanuit een stand in de vorm van een enorme hotdog. Of aan de gebraden kippenpootjes die aan de man werden gebracht vanuit een winkeltje met het voorkomen van een uit de kluiten gewassen kip.

Maar wanneer je het etiket van het potje peutert, en de appel tevoorschijn komt, blijkt de vorm veel minder één op één. Het is een eenvoudig gestileerd potje, dat dankzij het steeltje op de deksel onmiskenbaar iets wegheeft van een appel, maar dat toch vooral opvalt door zijn mooie belijning en elegante verhoudingen.

Het is de eerste appelstroopverpakking die gemaakt is uit één stuk: pot en deksel zitten met een scharnierpunt aan elkaar vast, en daarmee maakt CSM Suiker ook korte metten met die andere strooptraditie: het terugkerende fenomeen van een plakkerig deksel op de schone vloer.

Van recyclebaar plastic is de appel gemaakt. Al is het natuurlijk niet de inzet van CSM Suiker dat hun nieuwe trots na gebruik achteloos in de prullenbak wordt gemieterd. De appel heeft een ‘bewaarfunctie’. Als hele gezinnen in Nederland al doodgewone strooppotjes en -blikjes afwassen om er punaises, spijkers of los geld in te kunnen bewaren, moet dat met de appel zéker lukken. Daarmee blijft tenminste een oud-Hollandsch gebruik overeind.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden