Reportage Duncan Laurence

Repeteren, optreden en keuvelen over zijn billen: zo bereidt Duncan Laurence zich voor op zijn Songfestival-act

Donderdag is het de beurt aan de Nederlandse inzending Duncan Laurence in de tweede halve finale van het Songfestival. Dan wordt duidelijk of de favoriet van de bookmakers ook daadwerkelijk bij de Europese kijkers in de smaak valt. Hoe bereidt de zanger zich in Tel Aviv voor op het grote moment?

Duncan Laurence. Beeld ANP

Duncan Laurence richtte de camera dinsdag nog maar eens op zijn lachende gezicht, om zijn volgers op Instagram te laten zien hoe hij in zijn hotel de concurrentie aanmoedigde. Tijdens de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv floot hij de Belg Eliot en de IJslandse band Hatari toe en neuriede hij mee met Lake Malawi uit Tsjechië. Die laatste twee komt hij zaterdag mogelijk tegen in de finale. Eerst donderdagavond maar eens de tweede halve finale doorkomen, dan kijken of hij – zoals de wedkantoren al weken verwachten – het Songfestival voor het eerst sinds 1975 naar Nederland kan halen. 

Sinds vorige week maandag is de zanger in Tel Aviv, waar hij repeteerdeeen optreden gaf en de binnen- en buitenlandse pers ter plaatse te woord stond over de blote billen in de videoclip van zijn nummer Arcade (ja, zijn eigen blote billen) en de tikje moeizame totstandkoming van zijn act op het Songfestivalpodium. Zangeres Ilse DeLange bedacht samen met regisseur Hans Pannecoucke en licht- en actdesigner Ignace D’Haese een podiumbeeld, maar tijdens de eerste repetities kwam hun lichtplan nog niet uit de verf.

Ilse DeLange was de coach van Duncan Laurence in The Voice of Holland, de talentenjacht op RTL4 waaraan hij in 2014 meedeed. Zelf werd ze dat jaar samen met Waylon tweede op het Songfestival, als The Common Linnets. Nu is DeLange onderdeel van de Nederlandse delegatie in Israël, en degene die eind vorig jaar bij Duncan Laurence (echte naam: Duncan de Moor) informeerde of hij misschien openstond voor deelname aan het Songfestival.

Intiem tegenwicht

Over dat lichtplan: het idee is een lichtgevende bal die als het ware ‘vanuit de hemel’ neerdaalt in een donker ‘niemandsland’, zo lichtte DeLange deze week toe, maar met de eerste de beste bal wilde dat niet lukken. In allerijl werd vorige week een nieuwe gefabriceerd en vanuit België naar Tel Aviv gevlogen. Als hun plan lukt, zei DeLange tegen RTL Boulevard, ‘dan gaat dat een magisch moment opleveren’, en symboliseert het felle schijnsel ‘een beetje de hoop en de liefde waar Duncan over zingt’. 

Het moet een intiem tegenwicht bieden aan het visuele Songfestivalspektakel van anderen, zoals bijvoorbeeld de rondroetsjende Cirque du Soleil-operette van Australië, die in de favorietenlijstjes dichter naar Nederland is toegekropen. Duncan Laurence houdt de bookmakersnoteringen niet in de gaten, zegt hij, maar hij kan moeilijk heen om het feit dat zijn winstpakkerspositie bijdraagt aan de hype rondom hem en zijn liedje.

Woensdagavond trad hij alvast op voor de vakjury’s, die per deelnemend land de helft van het aantal punten verdelen. De stemmen die hij donderdag krijgt van het Europese kijkerspubliek tellen daarbij op. De jury’s en televoters bepalen ieder voor 50 procent welke tien deelnemers naar de finale gaan. Dan wordt duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk in de hype geloven.

Met Duncan Laurence luisteren naar Arcade

Voor zijn vertrek naar Tel Aviv nam Duncan Laurence met popjournalist Robert van Gijssel toon voor toon zijn nummer Arcade door. ‘Ik hou van tragiek in een liedje, maar ik probeer ook altijd een zonnetje door de wolkenpartijen te laten breken’, zei hij. ‘Ik hoop dat dat gevoel terug te vinden is in Arcade. Het idee dat we altijd kunnen blijven dansen in de regen.’

Lees hier over de spanningen tijdens het songfestival van 1975 waarbij Nederland won.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.