Repelsteeltje van de kunst

De beroemde straatkunstenaar Banksy was duister en anoniem. Nu meldt een krant te weten wie hij is. Zijn persagent zwijgt.

Hij tilde graffiti naar een hoger niveau door er een politieke lading aan te geven. Toen zijn werk werd onthaald door de serieuze kunstwereld bracht hij ook daar een unieke combinatie van plezier, kritiek en de branie van een jeugdige doerak. Kunstenaar Banksy werd groter en nam meer risico. Zijn werk wordt inmiddels voor honderdduizenden euro’s geveild. Maar hij bleef anoniem. Tot nu.

De Engelse krant Mail on Sunday zegt te weten wie achter ‘guerrillakunstenaar’ Banksy schuilgaat: Robin Gunningham, een 34-jarige man uit Bristol over wie niet veel meer bekend is dan dat hij op de prijzige privéschool van de Bristol Cathedral heeft gezeten.

Het nieuws werd opgepikt door blogs, kunstwebsites, The Guardian en BBC News. Maar de identificatie is wankel. Een foto uit 2004 van een graffitikunstenaar in Jamaica werd getoond aan een inwoner van Bristol, die zei zijn vroegere schoolgenoot Robin Gunningham te herkennen. Buren en schoolgenoten volgden, maar Gunninghams vader Peter vertelde Mail on Sunday dat de man op de foto niet zijn zoon is. Mevrouw Gunningham zegt geen zoon te hebben. Robin Gunningham zelf is niet te traceren. Banksy, weliswaar anoniem maar niet zonder persagent, liet deze als gebruikelijk reageren: ‘Geen ontkenning, geen bevestiging’.

Nogal wiedes. Want als Banksy zijn naam verraadt, kan hij enorme schadeclaims tegemoet zien. Hij leeft van illegale kunst. Ongevraagd aangebracht op muren in woonwijken, op de scheidsmuur tussen Israël en de Palestijnse gebieden, in de Londense metro, in Disneyland, zelfs in musea. De meeste van deze ‘interventies’ zullen nog niet verjaard zijn; de schade kan in de miljoenen lopen.

Banksy loopt nog een risico. Hij is de Repelsteeltje van de kunst – het verdwijnen van zijn anonimiteit zal ook de mystiek rondom zijn kunstenaarschap doen oplossen. Banksy was duister, spannend, mysterieus en vooral: van de straat. Nu is hij een mid-dertiger met een keurig kostschoolverleden. Het effect daarvan op de verkoopwaarde van zijn werk kan groot zijn.

De kunstenaar heeft zich de afgelopen jaren in een opmerkelijke positie gemanoeuvreerd: door zijn anonimiteit zo lang vast te houden kon hij met steeds meer bravoure werken, en tegelijkertijd was hij een ‘sterkunstenaar’, wiens laatste werk ruim 360.000 euro opbracht. De bevolking van Bristol sprak zich onlangs in een referendum uit tegen de verwijdering van een muurschildering van Banksy – een naakte minnaar hangend aan het venster van zijn geliefde – waaraan lokale politici zich wild ergerden.

De identificatie roept de vraag op: moet iemand wiens werk zo populair en waardevol is, worden aangepakt? Het zou tamelijk potsierlijk zijn als de 34-jarige kostschooljongen nu door plaatselijke politiekorpsen als jeugdige raddraaier wordt opgepakt. De pers, en de rest van de wereld, is er in elk geval bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden