REPORTAGE CAMARETTEN 2019

Remy Evers wint cabaretfestival Cameretten

De winnaar van de 54ste editie van Cameretten was met zijn uitbundige fysieke spel de opvallendste finalist, maar de zaal had een andere favoriet: Tobi Kooiman kreeg de publieksprijs.

Remy Evers, winnaar van de Juryprijs. Beeld Jaap Reedijk

Gewoon Remy heette het halfuur dat Remy Evers zaterdagavond speelde in de finale van het Rotterdamse cabaretfestival Cameretten. De jury vond Gewoon Remy het bijzonderst en riep hem in het Oude Luxor Theater uit tot winnaar van de 54ste editie van het festival. De zaal was enthousiaster over Tobi Kooiman en gunde hem de publieksprijs.

Remy Evers studeerde in 2017 af aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. Vooral met zijn uitbundige fysieke spel onderscheidde hij zich van zijn twee concurrenten. Zijn act, over zijn pogingen om net als zijn overleden vader prins carnaval te worden, getuigt volgens de jury van ‘een groot acteertalent met een goed gevoel voor timing’. 

Ook voor zijn associatieve vermogen, fantasie en ‘elastieken gezicht’ kreeg hij complimenten. ‘Hier staat een sympathieke loser die de aandacht trekt met zijn ongewone manier van campagne voeren.’

Tobi Kooiman won de publieksprijs. Beeld Jaap Reedijk

Anders denken en doen dan de meeste mensen, dat thema hadden de drie finalisten gemeen. Evers was op het oog de vreemdste eend in de bijt, die dansend in een witte onderbroek het podium opstoof, om even later met veel bravoure zijn slofjes de zaal in te smijten en met allerlei rekwisieten een decor op te bouwen uit een kartonnen doos.

Het optreden van Tobi Kooiman zat eigenlijk een stuk strakker in elkaar. Hij presenteerde zich met een paar slimme, grappige vondsten als een wiskundige die de dingen graag ‘op zijn manier’ bekijkt, denk: een stand-upvariant op het wiskundecabaret van Jan Beuving. De wijze waarop hij zijn voorkeur voor logica toepast op alledaagse zaken doet hem dikwijls vervreemden van ‘de rest’. Hoe moet dat als hij ooit een kind ‘op zijn manier’ wil opvoeden? 

De derde finalist, Henk Overdijk, vroeg zich op zijn beurt af wat hem nu méér dan ‘gewoontjes’ maakte, specialer dan gemiddeld, meer dan ‘net niks’. Ofwel: meer dan ‘wifi in de trein, het terugwinnen dan je staatslot, een minuut gratis winkelen in de Action’.

Opvallend was dat de jury ervoor koos om ook de persoonlijkheidsprijs toe te kennen, en wel aan degene die ze een dag eerder had laten afvallen in de halve finale. De persoonlijkheidsprijs wordt niet elke editie uitgereikt, alleen als de jury er aanleiding voor ziet. Samir Fighil verdiende volgens juryvoorzitter en schouwburgdirecteur Rob van Wijk lof voor het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee hij op het podium staat.

De persoonlijkheidsprijs werd uitgereikt aan Samir Fighil. Beeld Jaap Reedijk

Ook opmerkelijk: van de zes kwartfinalisten waren er nul vrouw. ‘Tegen de trend in’, volgens Van Wijk, die de hoop uitsprak volgend jaar weer een diverser gezelschap te kunnen lanceren.

Talentenjachten als Cameretten, het Amsterdams Kleinkunst Festival en ‘het Leids’ zijn een opstapje voor beginnende cabaretiers. Deelnemers krijgen hulp van een regisseur bij het maken van hun eerste voorstelling, ze kunnen zich in de kijker spelen bij een impresariaat en, misschien nog wel het waardevolst, de finalisten gaan met elkaar op tournee. De finalisten van Cameretten doen tot en met mei ruim vijftig Nederlandse theaters aan.

Chris Verlaan, de jury- en publieksprijswinnaar van vorig jaar, werkt inmiddels aan zijn debuut Man in de maak. Hij kwam terecht in een illuster rijtje: onder anderen Patrick Laureij, Daniël Arends, Brigitte Kaandorp, Ronald Goedemondt, Marc-Marie Huijbregts, Plien en Bianca en Theo Maassen wonnen ooit Cameretten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden