Rembo & Rembo & BNN

Over de onverwoestbaarheid van een jeugdprogramma en de flauwiteiten van een jongerenomroep.

Rembo & Rembo, Maxim Hartman en Theo Wesseloo. Beeld VPRO

TOP

De VPRO heeft de gehele Rembo & Rembo, het gevierde kinderprogramma uit de jaren tachtig, online gezet. De meeste fragmenten waren al te zien op YouTube, maar het is fijn dat Professor Paardekuth, de familie Magdat en de Gluurbuur allemaal op één overzichtelijke plek te zien zijn. Goede zet van de VPRO.

De onthulling van het nieuwe archief was een mooie reden beide heren weer eens te interviewen. Of iets wat daarop lijkt tenminste. Er zijn namelijk weinig mensen zo niet te interviewen als Maxim Hartman en Theo Wesselo. Matthijs van Nieuwkerk deed woensdag bij De Wereld Draait Door een dappere poging, die schitterend verloren ging in de enorm lange denkpauzes van Wesselo. Maar het mooiste vraaggesprek met de twee heren stond afgelopen week in de VPRO Gids.

Het was een interview dat nimmer een interview werd. Zo werd de twee Rembo's gevraagd hoe het kan dat ze volgens Wikipedia op dezelfde datum zijn geboren. Antwoord van Maxim Hartman nadat hij heeft gezegd dat Wikipedia niet te vertrouwen is: 'Dit gesprek kan heel kort gaan worden. Een beetje onderzoeksjournalist regelt die shit.'

En als even later de serveerster komt vragen of ze al willen bestellen of dat ze liever nog even 'gezellig' door willen kletsen, luidt het antwoord: 'Nee, ik wil liever eten en snel naar huis. Het is helemaal niet gezellig.' Het interview met Wesselo en Hartman gaat nergens over, komt nooit tot een punt, is verwarrend en vermoeiend. En daarom verfrissend, prikkelend en hilarisch. Net als Rembo & Rembo ooit was. En nog steeds is.

Julien Althuisius

FLOP

Grapje van BNN: girlband ADAM is niet echt. De omroep bedoelt niet te zeggen dat het meidengroepje met eigen realitysoap even authentiek is als het gezicht van Marijke Helwegen, nee, ADAM is nep, een hoax, de band bestaat helemaal niet. Misschien had BNN een lachband onder dit bericht moeten monteren, want u had nu dubbel moeten liggen.

We spijkeren u even bij: vorige zomer had ADAM een YouTube-hitje waarop te zien was hoe de vijf meisjes (deden alsof ze) klaarkwamen. 15 miljoen mensen met een internetaansluiting bekeken de videoclip van het nummer Go To Go.

BNN gaf ze een realitysoap: Like ADAM. De dames kregen zelfs heuse girlbandpersonages: rockchick LouLou, redhead Sanne, koppige Suzanna, fungirl Eva en ervaren Anna, die u wellicht nog herinnert van talentenjacht Starmaker of corpssoap Feuten. Hun beslommeringen waren wekelijks te zien. Deze week stemden nog maar 50 duizend mensen af.

Die verdwaalde kijkers zijn nu keihard bij de neus genomen. De realitysoap was van begin tot eind gescript, gaf BNN in de laatste aflevering toe. In zekere zin verschilde het programma dus niet van andere realityshows: daar heeft de realiteit doorgaans weinig mee te maken.

Een girlbandje bleek in een handomdraai in de markt gezet, meldde BNN trots. Dus zó werkt de muziekindustrie! En wij maar denken dat de Spice Girls elkaar van school kennen.

Sinds De Grote Donorshow is de hoax het voorkeurswapen van BNN, zogenaamd om 'iets los te maken'. Presentator Tim Hofman die zegt gay te zijn en het dan niet is. Gefopt!

Boodschap aan BNN: er is een reden dat het maar één dag per jaar 1 april is.

Haro Kraak

Stil uit de videoclip van het nummer Go to Go van ADAM.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden