Nieuws Stedelijk museum

Rein Wolfs nieuwe directeur Stedelijk Museum

Rein Wolfs is de nieuwe directeur van het Stedelijk Museum. Met Wolfs (Hoorn, 1960) hebben ze in Amsterdam gekozen voor ervaring, gedegenheid en het experiment. 

Rein Wolfs. Beeld Henning Kaiser/dpa

Wolfs heeft in zijn inmiddels lange carrière bij een gevarieerde reeks musea en kunstinstellingen gewerkt. Hij begon als assistent-curator bij de Hallen für Neue Kunst in het Zwitserse Schaffhausen. Zette daarna in Zürich het Migros Museum op, werd hoofd presentaties in het Museum Boijmans Van Beuningen, verhuisde naar Duitsland om in Kassel artistiek directeur te worden van het Fridericianum en promoveerde in 2013 tot directeur van de Bundeskunsthalle in Bonn.

In al die jaren heeft hij een veelheid aan kunstenaars gepresenteerd en tentoonstellingen gemaakt. Van een retrospectief van Karl Lagerfeld en Pina Bausch, Bas Jan Ader en Salvador Dalí tot eigentijdse kunstenaars als John Bock en Maurizio Cattelan, en (relatieve) nieuwelingen als Navid Nuur en Carlos Amorales. Grote belangstelling trok de presentatie van werk uit de omstreden want geroofde Gurlitt-collectie, in Bonn, maar ook tentoonstellingen over het downsyndroom en het weer, en kunstschatten uit Iran. Bovendien stelde hij in 2003 de spraakmakende Nederlandse inzending samen voor de Biënnale van Venetië met onder anderen Erik van Lieshout, Meschac Gaba en Jeanne van Heeswijk.

Wolfs treedt pas op 1 december bij het Stedelijk in dienst: in Bonn moet zijn opvolging nog worden geregeld. Onlangs had hij daar nog tot 2023 bijgetekend, met een mogelijke verlenging tot 2027. Bij het Duitse cultuurministerie, waaronder Wolfs werkte, lieten ze hem desondanks gaan. ‘Ze begrepen dat ze me deze kans niet konden onthouden.’ 

Dna

Of hij in Amsterdam een vergelijkbaar brede programmering zal nastreven als in Bonn? ‘Nee, ik zal geen archeologie laten zien. Ik heb me altijd goed bij het dna van een instelling kunnen aansluiten.’ Wat het dna van zijn nieuwe werkgever volgens hem is? ‘Het Stedelijk heeft een grandioos revolutionair verleden. En dat zit er bij het Stedelijk nog steeds in, het moet alleen opiniërender worden gemaakt.’ 

Hoe? ‘Met meer debat en educatie. Met muziek en performances. Liever dan met brede bruikleententoonstellingen. Het moet menselijker worden. En globaler. Niet alleen vanuit een westers oogpunt. Dat heb ik in Duitsland geleerd, waar de diversiteitsdiscussie breder wordt gevoerd, intellectualistischer en zorgvuldiger voor andere denkwijzen.’ 

In de nabije toekomst zal Wolfs in samenspraak met de raad van toezicht bepalen wie de zakelijk directeur zal worden. Hij moet bij het Stedelijk wel een einde maken aan een lange periode van onzekerheden en wisselingen van directeur, na het vroegtijdige vertrek van Ann Goldstein (in 2013) en Beatrix Ruf (2017), en het rumoer over het mogelijk afhaken van sponsors. Bovendien was het contact met de gemeente tot voor kort verwaterd.

Wolfs wil in elk geval langer blijven dan de drie jaar van Goldstein en Ruf. Anticiperend op zijn pensioen: zo’n acht jaar? ‘In principe wel. Eerder heb ik laten merken over een lange adem te beschikken.’ Hoe hij de onrust onder sponsoren gaat oplossen? ‘Het gaat erom dat je zorgvuldig met hen omgaat. Tot nu toe heeft nog nooit iemand met mij problemen gehad.’

Samenwerking

Voordeel van Wolfs is dat hij in het verleden als conservator en directeur met meerdere partijen heeft samengewerkt. In Schaffhausen met de Zwitserse privéverzamelaar Raussmüller, bij Migros met de directie van een supermarktketen, in Bonn rechtstreeks onder de minister van Cultuur.

Ander euvel dat moet worden opgelost: de afgelopen jaren vertrokken er gerenommeerde conservatoren: Bart Rutten, Margriet Schavemaker, Bart van der Heide, Lennart Booij en Martijn van Nieuwenhuyzen. Tijd voor een rigoureuze verjonging? Wolfs: ‘Natuurlijk zijn jonge mensen met frisse, nieuwe ideeën welkom, maar ik wil wel het geheugen van het museum bewaren. Het Stedelijk is niet alleen een museum voor hedendaagse, maar ook van klassiek moderne kunst. En de kennis van de collectie en van vroegere tentoonstellingen moet blijven.’

Tot slot: of Wolfs, eerder woonachtig in Rotterdam, Feyenoordfan blijft? ‘Dat is wel de bedoeling. Ik hecht veel waarde aan meningsvrijheid.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden