CD-recensie klassiek

Reicha Rediscovered van Ivan Ilić blinkt uit in harmonische veelzijdigheid (vier sterren)

CD-recensie - Ivan Ilić (klassiek).

De naam van de componist Anton Reicha (1770-1836) kom je vaker tegen in biografieën van andere componisten dan op concertprogramma’s. In boeken over Beethoven bijvoorbeeld, geboren in hetzelfde jaar – de twee speelden in Bonn samen in het orkest (Ludwig op altviool, Anton op fluit). Reicha, geboren in Praag, kluste voor Joseph Haydn en gaf later in Parijs les in contrapunt aan Berlioz, Liszt, Gounod en César Franck. Om maar een paar namen te noemen.

Reicha was geobsedeerd door oude vormen, vooral de fuga, maar evengoed bijzonder vooruitstrevend. Hij schreef fuga’s in een vijf-achtste-maat en hield zich al lang voor Bartók bezig met kwarttonen. Zijn geringe bekendheid vandaag de dag is mede het resultaat van zijn onwil om zijn werk uit te geven.

Nu wordt zijn muziek voor piano solo alsnog gedrukt én opgenomen. De Servische Amerikaan Ivan Ilić heeft zich opgeworpen als pleitbezorger. Op het tweede deel van Reicha Rediscovered (uiteindelijk moeten er vijf albums komen, maar dat is pas ongeveer een derde van Reicha’s oeuvre voor piano solo) vinden we de Études dans le genre fugué (1817). Het zijn veelzijdige, opwindende, opvallend on-pianistische stukken die uitblinken in harmonische scherpzinnigheid. Bij Ilić zijn alle stemmen meer dan uitstekend te volgen.

Klassiek (vier sterren)

Ivan Ilic: Reicha rediscovered

Chandos