Film Cannes Film Festival

Regisseurs maken de dienst uit in Cannes, samen met actrice Elle Fanning

Met een drama over religieuze radicalisering in België en een komedie over extreme klassenstrijd in Zuid-Korea, dient de Palm-competitie te Cannes als venster op de hedendaagse wereld. Ook blijft jongste jurylid Elle Fanning (positief) de aandacht trekken.

Elle Fanning bij de première van Once Upon a Time in Hollywood. Beeld Getty Images

Zien of ze een waarachtig drama zouden kunnen maken over een geradicaliseerd 13-jarig jongetje, wiens wereldbeeld kantelt. Dat was de opdracht die de regisserende broers Jean-Pierre en Luc Dardenne zich stelden toen ze begonnen aan het script voor hun speelfilm Le jeune Ahmed. ‘Het bleek moeilijker dan we dachten’, zegt oudste broer Jean-Pierre (68), een dag na de première van hun competitiefilm te Cannes. ‘We waren te optimistisch’, meent Luc (65).

Ze kozen doelbewust voor een heel jong personage, de Belgisch-Arabische Ahmed, en vonden hun ideale vertolker in debutant Idir Ben Addi, een jongetje met een aandoenlijke, maar moeilijk te doorgronden blik. Ahmed steekt zijn ‘afvallige’ juf neer, geïnspireerd door een lokale radicale imam. De broers: ‘Als een joch van 13 iemand wil doden, twijfel je toch of hij dat écht zelf wil, of dat iets of iemand over zijn geest regeert. Ahmed is jong genoeg om nog te veranderen.’ Of – en hoe – dat lukt, is de vraag in Le jeune Ahmed.

Routiniers zijn het, de Waalse gebroeders. Tweevoudig Palmwinnaar, (voor Rosetta en L’enfant), volkomen thuis hier in Cannes en vermaard om hun naturalistische drama’s over mensen aan de rand van de samenleving. ‘We hebben onszelf altijd beschouwd als filmmakers die iets vertellen over de wereld waarin we leven. Als je naar de aanslagen in Europa kijkt, valt op dat de aanslagplegers vaak jonge mensen zijn, geboren in steden als Brussel, Parijs en Toulouse. We konden dat niet negeren, doen alsof wij niet óók in die realiteit leven.’

Bong Joon-ho (49) had de pech z’n premièredag (en dosis publiciteit) te moeten delen met collega Quentin Tarantino, maar de Zuid-Koreaanse regisseur oogst veel lof voor zijn donkere klassenstrijdkomedie Parasite. In de film dringt een arm gezin binnen in het huishouden van een rijke familie, met verstrekkende gevolgen. Bong mixt vaak sociale en ecologische misstanden door zijn films, zoals in de monsterfilm The Host (2006) of zijn sciencefiction Snowpiercer (2013). ‘Ik beschouw mezelf wel als genrefilmer’, zegt de cineast op een dakterras te Cannes. ‘Maar ik voldoe nooit aan de specifieke regels van die genres. Ik breek de regels, trek de boel uit elkaar, om daartussen dan wat maatschappijkritiek te stoppen.’

Bongs Parasite wint vermoedelijk wel een prijs op het eindgala van de 72ste festivaleditie, zaterdagavond. Ook Portrait de la jeune fille, Céline Sciamma’s historische film over een (verboden) lesbische liefde en schilderkunst  en het autobiografische melodrama Dolor y Gloria van de Spanjaard Pedro Almodóvar worden kansrijk geacht.

Over de jury onder leiding van de Mexicaan Alejandro Iñárritu, waarin niet de acteurs maar de regisseurs nu eens in de meerderheid zijn (o.a. Yorgos Lanthimos, Pawel Pawlikowski, Alice Rohrwacher), ontsnapt maar weinig nieuws. Op één lid na dan, het jongste. Elle Fanning (21) doet ’s werelds modewebsites jubelen door dagelijks in verbluffende outfits (vijftig meter tule in één rok) over de rode loper te gaan. Ook viel de Amerikaanse flauw tijdens een diner. Niets ernstigs, stelde ze haar volgers op Instagram gerust: die prachtige vintagejurk zat dus te krap.

Fanning heeft als enige jurylid ook wat (persoonlijk) belang bij de prijswinnaars: haar oudere zus Dakota (o.m. uit Brimstone) speelt een van Charles Mansons sekteleden in Tarantino’s competitiefilm Once Upon a Time in Hollywood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden