Recensie Western Arabs

Regisseur Shargawi onderzoekt de agressie van hem en zijn vader, een gevluchte Palestijn in Denemarken ★★★☆☆

★★★☆☆

Documentaire 

Western Arabs

Regie Omar Shargawi.

77 min. In 12 zalen.

We hebben de vader, Munir. Een Palestijn die in de jaren zeventig als een van de eerste Arabische migranten in Denemarken belandde, drie zoons kreeg bij een Deense vrouw, maar de oorlog waarvoor hij wegvluchtte uit zijn geboortestreek nooit uit z’n hoofd kon verbannen. En dan is er Omar (45), een van de drie zoons, die zich niet thuis zegt te voelen in Denemarken. Dat begon al op de lagere school, waar klasgenootjes hem voor anders aanzagen en ‘de Arabier’ doopten.

Die Omar Shargawi is nu filmregisseur; hij won in 2018 een Tiger Award op het Rotterdamse filmfestival voor zijn debuut Go With Peace Jamil, een snoeiharde sjiitisch-soennitische vendetta over Arabieren in het westen. Van die film, waarin zowel hijzelf als zijn vader Munir acteerde, komen wat making-of -flarden voorbij in de documentaire Western Arabs. 

Filmposter Western Arabs Beeld Simon Lenskens

Daarin speurt regisseur Omar Shargawi naar de bron van zijn eigen agressie, en die van zijn vader. Dat is nodig, want het loopt uit de hand. Op de set, waar de regisserende zoon zijn acterende vader vanwege iets futiels ongenadig hard in het gezicht slaat. Maar ook thuis, waar Shargawi zijn jongere broer aanvliegt met een schaar. 

Het gedurende twaalf jaar bijeen gefilmde Western Arabs zit vol intiem, rauw en onverbloemd materiaal. Shargawi diept de geschiedenis van zijn vader op, maar verbindt diens wonden uit het verleden aan grotere omwentelingen waarmee hij zelf te maken kreeg als Deens staatsburger, (halve) Arabier en filmmaker. Die springerige verteltrant, waarin we de regisseur tevens zien filmen in het tumult in Caïro (voor zijn documentaire ½ Revolution uit 2011), levert een bruusk egodocument op. Onevenwichtig, hier en daar. 

Maar de omtrekkende beweging van Shargawi lijkt noodzaak: hij en zijn vader zijn geen toegankelijke types; eigenlijk figureren beiden met tegenzin in hun eigen portret. Uit de brokstukken vlecht Western Arabs wel een intrigerend portret. Over van generatie naar generatie overspringende oorlogstrauma’s gaat het. Over verscheurde identiteit en schaamte, en de mogelijkheid - of onmogelijkheid - om zulke gevoelens te doorbreken, om te helen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden