Regisseur-scenarist Léa Mysius toont veel lef in haar speelfilmdebuut Ava

Regisseur Léa Mysius provoceert in Ava, over een meisje van 13 dat blind wordt. Ze heeft overduidelijk talent. Haar stijl is dwars; de sympathie van de kijker kan Mysius gestolen worden.

Ava

Het begint met nachtblindheid, legt de dokter uit. Vervolgens zal Ava ook in de schemering steeds minder kunnen zien. En uiteindelijk zal haar zicht volledig verdwijnen, zelfs bij daglicht.

Ava, een voorlijk meisje van 13, heeft een ernstige vorm van retinitis pigmentosa. Wat doe je op die leeftijd, als je hoort dat je blind wordt? Ava's moeder hoopt dat haar tienerdochter de zomer van haar leven gaat meemaken, maar het brave kustplaatsje in de Franse Gironde waar ze de vakantie doorbrengen, lijkt zich daar niet echt voor te lenen. Lui op het strand liggen is leuk, maar als de prognose van de dokter bij de stoïcijnse Ava iets heeft losgemaakt, is het haast. Haast om op te groeien en alles mee te maken waar ze naar uitkijkt.

Regisseur-scenarist Léa Mysius toont veel lef in haar speelfilmdebuut Ava. Met een bokkige, soms ronduit irritante hoofdpersoon en een al even dwarse filmstijl doet ze geen beroep op de sympathie van de kijker. Mysius provoceert liever. Haar coming-of-age-verhaal heeft scherpe kanten, vooral in de tweede helft van de film, wanneer Ava zich samen met de Roma-jongen Juan in een crimineel avontuur stort. De seksuele ontdekkingstocht van het meisje wordt zonder gêne in beeld gebracht, op een manier die waarschijnlijk minder goed zou vallen wanneer de regisseur een man was geweest. (Goed om te weten: hoofdrolspeler Noée Abita, een nieuwkomer die een sterke indruk maakt, was 18 toen de film werd opgenomen).

Mysius heeft overduidelijk talent. Ava, gedraaid op nostalgie opwekkende 35mm-film, ziet er prachtig uit. Alleen al de intrigerende openingsbeelden, vol zomers strandvermaak met een sinistere ondertoon, zijn verbluffend mooi. Zo'n sterk begin wekt verwachtingen, die de regisseur niet helemaal waarmaakt. Het verhaal begint na verloop van tijd te slingeren, in het voetspoor van de wisselvallige, ondoorgrondelijke hoofdpersoon.

Daarnaast strooit Mysius te gemakkelijk met symbolen. Een zwarte hond, zwarte paarden en zwarte verf geven Ava's strijd met haar naderende blindheid weer. Alsof dat nog niet duidelijk genoeg is, zijn er ook nog haar gruwelijke nachtmerries, donkere ogen en hang naar gevaar. Het maakt dit debuut, hoe fascinerend ook, te gekunsteld en topzwaar.

Ava

Drama

***

Regie Léa Mysius.

Met Noée Abita, Laure Calamy, Juan Cano.

105 min., in 8 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden