Filmfestival Cannes Too old to die young

Regisseur Nicolas Refn brengt de ‘YouTube-beleving’ van film naar het festival van Cannes

Too old to die young.

De Franse filmer Jean-Luc Godard zei eens dat een goede film een begin, midden en eind moet bevatten, maar niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. De Deense regisseur Nicolas Winding Refn, maker van buitengewone genrefilms als Drive en Only God Forgives, brengt die tegendraadse wijsheid tijdens het filmfestival van Cannes op fascinerende wijze in de praktijk.

Van Refn zijn in Cannes twee afleveringen van zijn misdaadserie Too Old to Die Young te zien, drie weken voor de wereldwijde première op het streamingplatform Amazon Prime. Een serie die de maker omschrijft als een film van dertien uur, opgeknipt in tien hoofdstukken van wisselende lengte. Het lijkt dan alsnog logisch om de eerste twee afleveringen te vertonen, zoals het festival in 2017 bijvoorbeeld deed met het derde seizoen van David Lynch’ Twin Peaks. Maar Refn, vertrouwd leverancier van prikkelende statements, bracht doodleuk enkel aflevering 4 en 5 naar het festival. Dat moeten we zien als zijn reactie op de YouTube-beleving van film, zoals hij het na afloop in een uitgebreid publieksinterview noemde. 

De serie, even vervreemdend, traag, sfeervol en gewelddadig als Refns films, is als een radicaal gestileerde variant op het populaire Dexter, waarin een agent op eigen houtje aan het moorden slaat. Hoofdpersonage is Martin, een agent van de afdeling moordzaken in Los Angeles die in zijn vrije tijd in opdracht van een schimmig genootschap op doeltreffende wijze de ergste misdadigers van de stad uit de weg ruimt. Miles Teller (Whiplash) speelt hem als een soort tweelingbroer van de stoïcijnse Ryan Gosling in Drive en Only God Forgives, pratend en bewegend in de laagste versnelling.

Nieuwe zieltjes zal Refn niet winnen met zijn serie, en het is de vraag hoe zijn tot het uiterste opgerekte spanningsbogen het straks zullen doen op een televisiescherm. Maar precies dat maakt Too Old to Die Young onderscheidend: in een tijd waarin kwaliteitstelevisie een synoniem is voor uitvoerige karakterontwikkeling en uitmuntend vertelde verhalen, levert Refn een serie waarin de plot ondergeschikt is aan de stijl. Met de veelzijdige cameralegende Darius Khondji (Seven, Amour, de clip van Madonna’s Frozen) maakt hij in de eerste plaats een audiovisueel feest van de buitencategorie, vol scènes die ook werken als op zichzelf staande korte films.

Halverwege de tiendelige serie instappen is dus geen probleem, blijkt in Cannes. Dat idee ontstond toen het bij hem doordrong hoezeer internet de manier heeft veranderd waarop films worden geconsumeerd, zei Refn. ‘Van veel films staan tegenwoordig scènes in losgeknipte vorm op YouTube. Mijn dochters kijken op die manier stukken van films en ik ben het ook steeds meer gaan doen. Ik vind het geweldig: de scènes krijgen buiten de context van de film vaak een interessante nieuwe betekenis. Natuurlijk mag je Too Old to Die Young in chronologische volgorde bekijken, maar ik wil laten zien dat het ook anders kan.’

Too Old to Die Young is vanaf 14 juni te zien op Amazon Prime.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden