Interview Michael Pearce

Regisseur Michael Pearce maakte een psychothriller op zijn geboorte-eiland: ‘Het is geen compliment aan Jersey’

Jessie Buckley en Johnny Flynn in Beast

De Britse regisseur Michael Pearce ging voor zijn debuut terug naar het eiland van zijn jeugd dat toen nog in de ban was van serieverkrachter  the Beast of Jersey. 

The Beast of Jersey noemden ze hem: de verkrachter die in de jaren zestig een angstcultuur opriep op het Kanaaleiland voor de Franse kust. Ruim tien jaar lang ontsnapte het beest aan de politie: soms drong hij ’s nachts woningen binnen, sleurde vrouwen en kinderen uit bed, het gezicht verborgen achter een zonderling masker. Het is een episode waar de plaatselijke VVV op het eiland liever niet aan wordt herinnerd, maar die nu weer in de belangstelling staat door het internationale succes van de Britse dramatische thriller Beast

‘Ik denk dat ze het wel oké vinden…’, zegt debuterend speelfilmregisseur Michael Pearce (37), met enige aarzeling. ‘We hebben de film nog niet vertoond óp Jersey. Ze waken wel over het eilandimago, zoals alle kleine plaatsen die afhankelijk zijn van toerisme. Er zit ook iets Lynchiaans in mijn film: als kijker heb je wel door dat je het niet te letterlijk moet nemen, het is géén documentaire. Maar Beast  is geen compliment aan het eiland, of de sfeer op het eiland. Dat is zo.’

In het op Jersey gesitueerde Beast valt een door haar familie beknelde jonge vrouw op de ondoorgrondelijke man die, volgens de politie, mogelijk iets te maken heeft met de reeks moorden op het eiland. Regisseur Pearce bracht zijn jeugd door op het eiland Jersey. ‘Het is er prachtig, echt. Mooie uitzichten, het voelt als een veilige omgeving om op te groeien, bijna sprookjesachtig. Maar het was er ook verstikkend en conservatief op cultureel gebied. En er waren die donkere verhalen. Toen ik kind was, in de jaren tachtig, ging dat verhaal van het beest van Jersey nog rond. Het creëerde een giftige sfeer, destijds: zoveel misdrijven op een klein eiland.’

Voordat de politie de dader oppakte, werd iemand uit de Portugese gemeenschap op Jersey verdacht. De gesloten cultuur, waar buitenstaanders minder meetellen, zit ook door Pearces film vervlochten. Pearce: ‘Toen ik jong was, heerste er op het eiland nog een weinig subtiele racistische kijk op Portugezen. Dat speelt tegenwoordig minder, er werken nu ook veel Polen. Toch is het er nog behoorlijk parochiaal.’ 

Zelf ziet hij zijn film allereerst als sprookje, dan pas als thriller. ‘Een jonge vrouw zit vast in een repressief regime en ontmoet een jonge man die misschien een charmante prins is, of de grote boze wolf.’ 

Toen hij zijn script praktisch af had, ging Pearce nogmaals door de tekst, waarbij hij zich nu voorstelde dat de hoofdpersonages dieren waren. ‘Dat deed ik eerder ook bij al mijn korte films. Wat als dit een documentaire was over wilde dieren? Waaruit blijkt dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen? Wat ruiken ze? Die vragen hielpen enorm.’ 

Hij castte twee minder bekende namen voor de hoofdrollen: Jessie Buckley (28) en Johnny Flynn (35), die tien jaar geleden de hoofdrol speelde in Ben Sombogaarts jeugdfilm Kruistocht in Spijkerbroek (2006). ‘Hun gezichten zijn niet te gepolijst, karaktervol. Ze bezitten iets wat aan de oudheid doet denken, iets heidens.’

Recensie ***

Zolang regisseur Michael Pearce de raadsels onopgelost laat, is zijn psychothriller overtuigend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.