Regisseur met afstandsbediening

Daar gaan ze. De 25 racewagens van het Grand-Prixseizoen '97 schieten over de startlijn van het circuit in Barcelona met de Canadees Jacques Villeneuve op kop....

NOEL VAN BEMMEL

Het is deze groep diehards waar satellietaanbieder Canal Plus zich sinds kort op richt. Formule 1-fans die in het holst van de nacht opstaan en bij voorkeur naar het rauwe tiencilindergeweld luisteren in stereo via de geluidsinstallatie, kunnen een pay-per-viewabonnement nemen bij Canal Plus. Voor circa 25 gulden per race(weekend) of voor 250 gulden per seizoen krijgt de kijker zeven verschillende kanalen voorgeschoteld per wedstrijd. Daarmee neemt de televisiekijker een deel van het werk van de regisseur over via de afstandsbediening van de decoder.

Zo biedt Canal Plus één kanaal waarin de complete race wordt verslagen en dat niet veel afwijkt van de registratie die gewone zenders als RTL 4 op hetzelfde tijdstip uitzenden. Maar daarnaast is er een tweede betaalkanaal waarop uitsluitend het gevecht om de koppositie te zien is, een derde waarop de strubbelingen achterin aan bod komen, een vierde met uitsluitend beelden van on board camera's, een vijfde vanaf de pitlane en een zesde met dezelfde statistische informatie als waar raceteams gebruik van maken. Het laatste kanaal biedt een mozaïek van alle kanalen op één scherm: voor wie alles tegelijk wil.

Volgens Canal Plus heeft de gemiddelde kijker behoefte aan meer invloed op televisie. Samen met de Duitse betaaltelevisie-aanbieder Leo Kirch drong het bedrijf bij de formule 1-organisatie aan op een uitgebreidere registratie van iedere wedstrijd. Tot dat moment stond slechts een plaatselijke omroep met 25 camera's langs het asfalt van de circuits van de wereld. Die beelden worden onder meer aan RTL 4 verkocht.

Dit seizoen leggen echter ook veertig camera's van de Internationale Federatie van Formule 1 Teams de race vast, in een poging liefhebbers te interesseren voor een speciaal betaaltelevisie-abonnement. Een dozijn regisseurs reist sindsdien achter het formule 1-circus aan met achttien vrachtwagens vol materiaal en met een leger van honderdvijftig technici. Die kosten worden goedgemaakt door de verkoop van betaalrechten.

In Duitsland valt de verkoop van abonnementen echter tegen. Dat zal te maken hebben met de verplichte aanschaf van een satellietschotel en een digitale decoder van vijftienhonderd gulden. Canal Plus Nederland (voorheen NetHold) heeft tot nu toe 55 duizend klanten gevonden voor een digitaal betaalpakket, maar dat zijn vooral caravanbewoners en binnenschippers die geïnteresseerd zijn in het ontvangen van RTL 4 en Veronica. Voor verdere groei richt Canal Plus zich onder meer op de racefreak.

Dat zijn er behoorlijk veel in Nederland. Vorige week trok de Grand Prix van Barcelona 460 duizend kijkers op RTL 4. De hoop is dat een deel van dit publiek extra geld over heeft voor een uitgebreide race zonder reclame en met veel shots van bezorgde blondines in de pitlane.

Noël van Bemmel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden