ACHTERGROND

Regisseur Fukunaga had het druk met Beasts of No Nation

Prominente producenten probeerden Cary Fukunaga te strikken voor filmprojecten na zijn succesvolle tv-serie True Detective. Maar de regisseur was druk met oorlogsdrama Beasts of No Nation.

Regisseur Cary Fukunaga. Beeld afp

Hij was even buiten beeld, toen het door hem geregisseerde True Detective vlot na de première in 2014 uitgroeide tot 'swerelds meest besproken tv-serie. Terwijl diverse prominente tv- en filmproducenten hem wilden strikken voor lunches en tal van projecten offreerden, trok Cary Joji Fukunaga door West-Afrika. Daar, camera op de eigen schouder, regisseerde en filmde hij Beasts of No Nation, een oorlogsdrama over kindsoldaten. Elke opnamedag betrof een onderhandeling: met figuranten die wel of niet kwamen opdagen, met de plaatselijke chauffeurs die continu meer geld vroegen en de co-producerende neef van de Ghanese president, die de verwachtingen - gestroomlijnd contact met de plaatselijke militaire autoriteiten - niet geheel waarmaakte.

Diverse crewleden liepen malaria op, ook Fukunaga. Toch overwoog de filmmaker geen moment de opnamen te verplaatsen. 'Ik moest ter plekke allerlei compromissen sluiten. Op creatieve wijze om de obstakels heen filmen.' Hij kreeg er ook iets voor terug: meer realisme. 'Dat we daar werkten met lokale consultants zie je terug in de uitdossingen, de rituelen en vechtmanoeuvres. Kindsoldaten hebben een bepaalde vechtstijl, die natuurlijk sterk verschilt van die van getrainde militaire eenheden.'

De 12-jarige hoofdrolspeler Abraham Attah werd van de straat geplukt en won vorige maand in Venetië de prijs voor beste acteur. 'Hij hing rond een voetbalveldje met wat oudere jongens, rookte een sigaret.'

Universal

Beasts of No Nation is niet het drama van een westerse filmmaker over de kindsoldatengruwelen: films als Mad Dog (2008), The Silent Army (2008, Jean van de Velde) en Rebelle (2012) gingen aan de productie vooraf. 'Nadat ik in 2005 het boek Beasts of No Nation ontdekte (van de Amerikaans-Nigeriaanse auteur Uzodinma Iweala, red.) en het script schreef, verschenen er diverse films over het onderwerp. Maar dat zou me nooit tegenhouden. Na The Guardians of the Galaxy stopte men toch ook niet ineens met het verfilmen van comics?'

Fukunaga (38) groeide op in Californië met een Japanse vader en een Zweedse moeder. Als student aan de filmschool verwierf hij al een filmdeal: zijn plan voor een in Mexico gefilmd drama over ganggeweld en mensensmokkel (Sin Nombre, 2009) werd opgepikt en uitgebracht door de arthousedivisie van Hollywoodstudio Universal. De studie moet hij nog afronden. Nog voor de opnamen van Sin Nombre aanvingen, nam de studio een eerste optie op zijn plan voor een verfilming van Beasts of No Nation. 'Het ging soms bijna té makkelijk, alsof ik het niet verdiende.'

De jonge acteur Abraham Attah won vorige maand in Venetië de prijs voor beste acteur. Beeld afp

Tv-release

Het verfilmen van de in een ongespecificeerd West-Afrikaans land gesitueerde roman viel hem zwaarder dan de regie van True Detective, waarvoor hij een Emmy won. 'Het boek is volledig geschreven in directe rede, als een voice-over eigenlijk. Dat verplaatsen naar het filmdoek is moeilijk. En dit verhaal komt met een extra handicap: zodra je kindsoldaat wordt, verkeer je in een passieve positie. Die soldaten maken vrijwel geen eigen keuzen en in drama definiëren we personen juist op basis van gemaakte keuzen. Ik móést dus iets van die voice-over inpassen in mijn film, zelfs al houd ik niet van die vertelvorm.'

Tijdens het filmen ging Fukunaga uit van projectie op groot scherm. Nadien kocht Netflix de filmrechten in z'n geheel op, met een andere strategie: een wereldwijde tv-release. 'Ik hoop dat mensen mijn film op een zo groot mogelijk formaat zien en in één ruk uitkijken. Maar ook als Beasts of No Nation een gewonde bioscooprelease had gekregen, zouden de meesten mijn film op hun tv hebben gezien. Dat is de realiteit.' Er waren ook onverwachte voordelen bij zo'n release. 'Bij de montage was ik vrijer: ik hoefde bij de gewelddadige scènes geen rekening te houden met bepaalde leeftijdcodes.'

Geen expliciete boodschap

Beasts of No Nation is een film zonder expliciete boodschap, meent Fukunaga. 'We volgen een normaal kind van 12 dat met onmogelijke omstandigheden geconfronteerd wordt. Je kunt uit mijn film wel opmaken dat die oorlogen in West-Afrika in feite een soort kleine economieën zijn, een alternatieve vorm van industrialisatie. Er zijn geen fabrieken in die regio, alle grondstoffen worden weggevoerd en ergens anders verwerkt.'

Bij al het succes verkreeg zijn vooralsnog rimpelloze tv- en filmcarrière afgelopen zomer toch een plooitje: Fukunaga stapte na veel voorbereidend werk uit de al aangekondigde verfilming van Stephen Kings It. De roman over een clownachtige entiteit die kinderen terroriseert, werd begin jaren negentig al eens verfilmd. De nieuwe scriptbewerking viel goed bij horrorschrijver King, maar de filmstudio vond Fukunaga's interpretatie niet conventioneel genoeg. De regisseur, koeltjes: 'Ik ben er zelf uitgestapt. Ieders integriteit is nog intact.'

Recensie Beasts of No Nation

Lees hier onze recensie van Beasts of No Nation.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden