Regionale kranten worden kapotbezuinigd

De bazen van de grote dagbladuitgeverijen hebben weinig op met regionale dagbladen. Ze worden versneld samengevoegd, zegt Rimmer Mulder...

De oplagen van de meeste regionale dagbladen dalen met gemiddeld 2,5procent per jaar, maar dat gaat de uitgevers van deze kranten kennelijkniet snel genoeg. Ze bedenken vooral plannen en maatregelen die deafkalving alleen maar versnellen. De bovenbazen van de grote Nederlandsedagbladuitgeverijen hebben weinig op met regionale dagbladen. Ad Swartjes,bestuursvoorzitter van de Telegraaf Media Groep, is daar eerlijk over. Zijnconcern geeft regionale titels uit in Noord- en Zuid-Holland en Limburg meteen gezamenlijke betaalde kernoplage (vaste abonnees en losse verkoop) vanrond 428 duizend. Swartjes ziet er geen toekomst in, onthulde hij op eenstudiedag voor de ondernemingsraden van de krantenbedrijven. Leuk voor decollega's van het Noord-Hollands Dagblad en De Limburger.

De landelijke Telegraaf worstelt met dezelfde problemen als zijnkleinere broers in de provincie. De strategie van de concernleiding is ommeer in te zetten op tv en nieuwe media. Het gevolg is dat de regionaledagbladen van de hand worden gedaan, maar voordat het zover is moeten zeworden uitgeknepen. Daarom blijven in Noord-Holland en Limburg dereorganisaties en ontslagronden elkaar in straf tempo opvolgen. Funest voorhet vertrouwen, dodelijk voor de motivatie. Als je maar doorgaat metbezuinigen door redacties samen te voegen, blijft er vanzelf geen regionalekrant meer over.

In grote delen van de Randstad is deze operatie bijna voltooid. Wegeneren PCM voegden hier hun regionale titels samen met het landelijke AlgemeenDagblad. Hoofdredacteur Bonjer gaat onverdroten door het concept van denieuwe krant uit te dragen als de laatste kans om de kranten te redden.Voorlopig is er geen aanwijzing dat de lezers er ook zo over denken.

Voor de regionale journalistiek is de operatie ronduit een drama. Dezeven regionale titels die per 1 september in het AD zijn opgegaan, haddeneind 2004 samen een betaalde oplage van 330 duizend. Vanaf dat moment stondvast dat ze gingen fuseren. Het eerste effect was een versneldeoplagedaling. Over 2004 verloren de zeven in totaal 9650 abonnees. Over deeerste helft van 2005 waren dat er bijna dertigduizend, 10 procent.

De verantwoordelijken zullen waarschijnlijk nog lang camoufleren wat erdirect na 1 september, de datum van de feitelijke fusie, precies isgebeurd. De eerste weken waren chaotisch door de overhaaste voorbereiding. De effecten op de oplage zijn niet precies te becijferen, maar vast staatdat de abonnees in Utrecht, Rotterdam en Den Haag bij duizenden zijnweggelopen. Ze misten hun regionale krant. We moeten vrezen dat van de'regionale oplage' van 330 duizend eind 2004, eind 2005 minder dan250 duizend over is. De regionale kranten in dit landsdeel zijn gedegradeerdtot aanhangsels van het AD.

Had het anders gekund? Het Parool was op sterven na dood, maar heeftweer perspectief als Amsterdamse krant. Op vergelijkbare wijze was ook hetRotterdams Dagblad te redden geweest, maar dan heb je wel uitgevers nodigmet enige liefde voor kranten. Met Theo Bouwman, de topman van PCM, vieler niet over te praten. De Rotterdamse delegatie kreeg te horen dat als hetaan hem had gelegen Het Parool de nek was omgedraaid. En het RD was nogniet eens verliesgevend.

De ogen zijn nu gericht op Wegener. De daar overgebleven regionaletitels moeten meer samenwerken. In het ergste geval wordt dat een centraalgemaakte rompkrant met per gebied een regionale bijlage. Het treurige isdat dit lot ook dreigt voor regionale bladen die zelfs in deze moeilijketijden nog winst maken. In het proces van schaalvergroting worden zemeegezogen en dwalen ze verder af van het primaire doel: goedenieuwsvoorziening op regionaal niveau. Ten faveure van de lokaledemocratie. Vergeten wordt dat veel publiek onbehagen over de politiek zichricht op het plaatselijk openbaar bestuur. De Leefbaren braken het eerstdoor in de raden van Utrecht en Hilversum.

Er is een belangrijke functie voor goede regionale journalistiek, maarals de uitgevers nog even doorgaan met de kaalslag zijn er straksnauwelijks nog journalisten in de regio over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden