Reeks van hysterische onderonsjes

Facelift, Liefde en belastingen in Brasschaat van Guus Vleugel, regie Christiaan Nortier. Gezien 4 januari Nieuwe de la Mar Theater Amsterdam....

THEATER

Het Cocktail Trio noemen de drie vrouwen zich, niet als verwijzing naar de fameuze mannenzanggroep uit de jaren vijftig, maar omdat ze de hele dag door cocktails drinken. Drie rijke vrouwen die in het Belgische Brasschaat wonen omdat hun mannen daar minder belasting hoeven te betalen dan in Nederland.

Die mannen zijn overigens altijd voor zaken onderweg, zodat de vrouwen zich te pletter vervelen en de tijd doden met praten over facelifts en met het lastigvallen van de tuinman, die maar wat graag het filtertje van het zwembad door komt prikken.

Dit moderne Cocktail Trio is de spil van het nieuwe stuk van Guus Vleugel Facelift, Liefde en belastingen in Brasschaat. Vleugel schreef het stuk in opdracht van Impresariaat Jacques Senf en die opdracht luidde waarschijnlijk: schrijf een leuke komedie voor drie leuke actrices, te weten Ingeborg Elzevier, Henriëtte Tol en Doris Baaten.

Het resultaat is zo plat als een dubbeltje en helaas niet in de zin van ordinair of grof, maar in de zin van oppervlakkig - zeker in vergelijking met eerdere Vleugel-stukken als Sterke Drank in Oud-Zuid en De Miraculeuze Comeback van Mea L. Loman.

Dat waren komedies met een bittere ondertoon, scherp en vals, maar ook met een zekere compassie met de dolende mens die vluchtte in de roes van drank of kunst.

Guus Vleugel heeft zich in interviews en vooral in het programmaboekje van Facelift op voorhand al ingedekt - verwacht er niet te veel van, heb gewoon maar een gezellige avond. Een bijtende satire over modern hedonisme, over dubbele moraal of over decadente geldverspilling is het inderdaad niet, evenmin een zedenschets over de voze kanten van de nouveau riche.

Nee, Facelift is gewoon een stuk waarin Ingeborg Elzevier op de van haar bekende en dus superieure wijze de motor is van allerlei onwaarschijnlijke, kolderieke ontwikkelingen ten huize van Charlot Modderman, de rijke taart die ze speelt.

Het reguliere leventje van Charlot en haar vriendinnen wordt verstoord door de komst van ene Nico (Hugo Metsers) met wie ze twintig jaar geleden een vervelend financieel akkefietje had maar die, naar later zal blijken, altijd de grote liefde van haar leven is gebleven.

De plot die Vleugel heeft bedacht is in wezen niet van belang, het gaat om de onderonsjes van de vrouwen die tegen elkaar opbieden in gevat, brutaal en hysterisch doen.

Vleugels visie op deze 'Woman Power' lijkt een beetje te zijn geïnspireerd door de Engelse tv-serie Absolutely Fabulous, zonder dat het maar één moment aan het keiharde absurdisme daarvan kan tippen. In Facelift wordt niet gespoten, niet gesnoven, niet gezopen. De enige ondeugd die de vrouwen zich permitteren is het betasten van de viriele tuinman, die helaas te klein geschapen is en dus een penisvergroting overweegt (ha-ha!).

Het gebrek aan diepgang wordt in Facelift gelukkig gecompenseerd door virtuoos komediespel. Naast Elzevier speelt vooral Henriëtte Tol sterk en legt zowaar nog enige ironie in haar typering van Nelly van Opstal.

Verrassend is Anne-Mieke Ruyten als het Vlaamse dienstmeisje dat voortdurend de aandacht trekt. Christiaan Nortier heeft de voorstelling in vlot tempo en vaardig geregisseerd. Dat is ook weer zo'n dooddoener, 'vaardig geregisseerd', maar hoe noem je het anders als je Ingeborg Elzevier op klompen een leuk dansje laat doen?

Facelift zadelt de toeschouwer niet op met dubbele bodems, er blijft geen schrijnend gevoel achter, geen zweem van onbehagen. Dat is wel eens anders geweest bij een nieuw stuk van Guus Vleugel. Maar, het moet gezegd, ik heb geregeld gelachen, hoewel ik bij God niet meer weet waarom.

Hein Janssen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden