Redder of killer van de journalistiek? Blendle in 10 wetenswaardigheden

De vrienden Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn (beiden 27) lanceren vandaag dan eindelijk hun levenswerk: Blendle. Wat moet u weten over het systeem waarmee lezers online losse stukken uit Nederlandse kranten en tijdschriften kunnen lezen? Tien wetenswaardigheden op een rij:

Beeld Blendle

1) Soort iTunes
Een artikel lezen in de online-Blendle-bibliotheek is vrij eenvoudig: je hoeft het artikel alleen maar aan te klikken. Het bedrag - tussen de 10 en 89 eurocent - wordt dan automatisch van je tegoed afgeschreven. Klik je per ongeluk, dan kun je het scherm gewoon weer sluiten, want de eerste vijftien seconden zijn gratis. Ben je na het lezen niet tevreden, dan wordt het geld teruggestort. Volgens Klöpping klikt men gemakkelijker iets aan 'als je weet dat je het kunt annuleren'. Het leidt er volgens hem juist toe dan mensen eerder geneigd zijn een artikel te kopen. De bedoeling is dat de consument even achteloos betaalt als bij iTunes, Spotify of Netflix. Ook het verdienmodel is vergelijkbaar met iTunes: net als Apple houdt Blendle 30 procent van de betaling, de rest gaat naar de uitgevers. Blendle heeft naar eigen zeggen tienduizend gebruikers per dag nodig om break-even te draaien.

2) Sociaal netwerk
Naast bladerkiosk is Blendle ook een sociaal netwerk dat lijkt op Twitter; je kunt mensen volgen en zelf gevolgd worden. Op de tijdlijn, die net als de artikelen van links naar rechts scrolt, zie je wat mensen delen met hun volgers. En op de 'trending'-pagina staan de populairste stukken. Een verslaggeefster van dagblad Trouw vindt dit een minpunt van Blendle: 'Is dit wéér een sociaal medium dat aan de lijst met Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn kan worden toegevoegd? Is dit wéér een plek waar dezelfde mensen die op Twitter ook nadrukkelijk aanwezig zijn, hun mening gaan verkondigen?', schrijft ze.

3) Nieuws is toch gratis?
En waarom werken de uitgevers hier massaal aan mee? Immers, een abonnement op een medium lijkt zo overbodig te worden. Klöpping hoopt dat de generatie die is opgegroeid met gratis nieuws ('Nu.nl is toch gratis?') door Blendle juist bereid zal zijn te betalen voor nieuws en achtergronden. Uitgevers delen die hoop, maar maken zich tegelijkertijd zorgen dat Blendle hun eigen lezersbestand zal kannibaliseren. Zullen abonnees hun krant opzeggen, omdat ze liever her en der een los artikel kopen en alsnog goedkoper uit zijn? De tijd zal het uitwijzen.

Alexander Klöpping Beeld ANP

4) Buitenland geïnteresseerd
Aan het platform is een jaar gewerkt en de website is intussen door zestienduizend mensen getest. De lancering vanmiddag trekt veel buitenlandse uitgevers, van Finnen tot The New York Times. 'Ik moet daar wel om lachen', zegt Klöpping in een van zijn vele interviews deze dagen. 'Ze vliegen de halve wereld over om onze, totaal onbekende, start-up in Utrecht te bezoeken. Wat wij doen is allemaal niet zo ingewikkeld. Alleen moet iemand het doen.'

5) Wat vinden de gebruikers?
De afgelopen maanden testten enkele duizenden prominenten en early-adopters de digitale kiosk al. De geluiden zijn vrijwel eenduidig positief. Maar hoe zit het met de rest van Nederland? De Volkskrant zocht het uit en liet Blendle testen door 31 gebruikers, uiteenlopend van 18 tot 68 jaar (gemiddelde leeftijd: 39). Afgaande op de eerste reacties verlaagt Blendle de betaaldrempel als gehoopt. 'Geldverslindend handig', oordeelt een gebruiker. 'Het ziet er gelikt uit', zegt een ander. 'En je hebt niet het idee dat je veel betaalt, ook al is dat wel zo. Dat is ook meteen het grootste nadeel.' Een aantal panelleden vindt het enorme aanbod op Blendle overweldigend. 'Een tikje beangstigend', noemt een tester het zelfs. 'Waar haal ik de tijd vandaan om al dat moois en interessants te lezen?'

6) IJdele hoop?
Maar hier lijkt dus wel dé angst van de uitgevers te worden bewaarheid. Van de testers werd namelijk niemand door Blendle geprikkeld om een nieuw abonnement te nemen. Een enkeling overweegt juist het abonnement op te zeggen. Toch zeggen veel gebruikers het lezen op papier op prijs te blijven stellen, zeker in het weekend als ze meer tijd hebben. Daarnaast zullen abonnees in de toekomst gratis uit hun eigen krant kunnen lezen op Blendle, hetgeen het opzeggen van abonnementen tegen zou moeten gaan. Blendle de 'redder van de journalistiek' noemen, is vooralsnog ijdele hoop.

Beeld anp

7) Doelen gelijk
Knap is het dus zeker, dat Blankesteijn en Klöpping vrijwel alle grote uitgevers van Nederland bereid hebben gevonden hun producten bij Blendle onder te brengen. Alexander Klöpping in de Vlaamse krant De Morgen: 'Die gesprekken hebben het grootste deel van onze tijd in beslag genomen de voorbije twee jaar. Allemaal zeiden ze hetzelfde: wat blijft er van ons nog over? Gaan we onze abonnees niet kwijtspelen? Verliezen we onze identiteit niet als alle kranten op een platform naast elkaar staan? We hebben hen met argumenten geprobeerd te overtuigen en Blendle op sommige punten aangepast om rekening te houden met hun verlangens. Blendle is er niet om de uitgevers op te vreten. Onze doelen lopen gelijk: meer mensen laten betalen voor journalistiek.'

8) Opa Klöpping uitvinder bij Philips
Klöpping is natuurlijk een bekende Nederlander sinds hij als zelfverklaarde nerd aan tafel verschijnt bij Matthijs van Nieuwkerk. Zijn sterrenstatus leidt hem niet af van waar het echt om gaat: gadgets. 'Het zit in de familie, denk ik', zegt de in Oss geboren internetondernemer in het AD vandaag. 'Mijn opa was uitvinder bij Philips. Mijn vader fikste de televisie als die stuk was. Ik bouwde mijn eigen computer en sloopte radio's om te kijken hoe ze gemaakt waren. Eindeloos dingen uit elkaar halen. En stroomstoten krijgen.'

9) Titels in Blendle
Dan nog even alle aan Blendle deelnemende titels op een rij: NRC, nrc.next, Volkskrant, Trouw, AD, Parool, Telegraaf, Nederlands Dagblad. BN/De Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Tubantia, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. Tijdschriften: Elsevier, Vrij Nederland, Quest, De Groene Amsterdammer, NewScientist, 360, Quote, Villamedia, Story, Roots, AutoWeek, Beau Monde, Grazia, Nieuwe Revu, Panorama, Viva.

10) Officiële opening
Blendle wordt vandaag om 16.00 uur officieel gelanceerd in Amsterdam. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu aanmelden op Blendle.nl. Er zijn inmiddels twintigduizend geregistreerde gebruikers. De lancering zal worden verricht door de 19-jarige Kevin Nijborg. Deze mbo-student kocht eerder dit jaar voor 95 euro een bèta-uitnodiging op Marktplaats omdat hij, naar eigen zeggen, niet langer kon wachten.

Beeld Blendle
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.