Reclamezendtijd rond Oranje bijna op

HILVERSUM (ANP) - De reclameblokken rond de EK-duels van Oranje zijn bijna vol. Er nog plaats voor slechts enkele spotjes, meldde directeur Arian Buurman van de STER dinsdag. De leidinggevende van het reclamebedrijf van de publieke omroepen noemt de interesse van adverteerders ,,bovennormaal''.

Dat blijkt ook uit de prijzen die voor de zendtijd worden gevraagd. Die liggen iets hoger dan tijdens het WK van twee jaar geleden. ,,Destijds kostte een spotje van 30 seconden tussen de 60.000 en 80.000 euro. Tijdens dit EK moet een adverteerder voor een commercial van die lengte tussen de 70.000 en 90.000 euro neertellen. Maar een EK telt dan ook minder wedstrijden dan een WK'', licht Buurman de prijzen toe.

Een aantal bedrijven heeft specifieke campagnes bedacht die inhaken op het prestigieuze voetbaltoernooi. Ook zijn er relatief meer spotjes gericht op vrouwen dan tijdens reclameblokken rond de eredivisie of Champions League. ,,Dat komt omdat uit onderzoek blijkt dat bij zo'n eindtoernooi ook veel vrouwen kijken. Zo'n 47 procent van de kijkers is vrouw'', vertelt de STER-directeur.

Tv-zender Veronica heeft geen uitzendrechten van de wedstrijden verworven, maar haakt wel in op het voetbalgeweld. In de rust van de EK-duels kunnen mensen overschakelen van Nederland 1 naar Veronica voor het EK Lingerie. In dat toernooi nemen vrouwen in lingerie penalty's tegen elkaar. Buurman verwacht geen grote concurrentie van dat fenomeen. ,,Twee jaar geleden deden ze het ook al, maar gebleken is dat ze nog geen tiende halen van het bereik dat wij met de STER-blokken hebben. Het is wel geestig verzonnen.''

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden