PicsFloortje Smit

Reclamemakers spelen in op nostalgie naar films van de jaren tachtig

Zo heeft Bruce Willis de Die Hard-fans blij gemaakt met een dode mus.

Bruce Willis in de Die Hard-achtige commercial.

Fantastisch nieuws via het Instagram-account van Rumer Willis! Ze plaatste een paar dagen geleden een gelikt filmpje, waarin haar vader Bruce Willis, Ode to Joy fluitend, door een verlaten straat loopt. ‘As one story ends...’ Een stel mannen wacht hem op, in de schaduw. Willis kijkt vermoeid - ‘a new one begins’ - en begint fluitend zijn jas uit te trekken. In beeld: 10.08.20 #diehardisback.

Yippee-ki-yay motherfucker! Die Hard is terug! De fans van de franchise konden niet wachten: wat zou er 8 oktober gebeuren? Zou er eindelijk duidelijkheid komen over de zesde vervolgfilm, die een paar jaar geleden plots van de radar verdween? Er gaat iets heel bijzonders komen, verzekerde Die Hard-acteur De’voreaux White (Argyle) in zijn eerste berichtje ooit op Twitter.

Mán, dat beloofde wat!

Helaas. Het bleken allemaal vooraankondingen voor een commercial. Een twee minuten durend filmpje waarin Willis een accu probeert te vervangen. Ja, daarbij wordt geschoten en er is een achtervolging, maar het is wat het is: John McClane duikt op als veredelde automonteur. Was dat alles?

Het is het zoveelste voorbeeld van een commercial waarin opzichtig wordt ingespeeld op een nostalgie naar de jaren tachtig. Ruim zes jaar geleden signaleerde tijdschrift The New Yorker het al: de tieners van toen zijn de veertigers en vijftigers van nu en die kopen, bijvoorbeeld, auto-accu’s. Of de Honda CR-V waar een volwassen Matthew Broderick in 2012 à la zijn personage Ferris Bueller in spijbelde. Of ze kiezen voor telecombedrijf Xfinity, dat een kort filmpje lieten maken met E.T., die Elliott - zelf inmiddels vader - in 2019 kwam bezoeken. Of ze willen ook wel de digitale assistent van Google, die een volgroeide Kevin McCallister (Macaulay Culkin) gebruikt om boeven te verjagen in een commercial die het verhaal van Home Alone kopieert.

Maar teleurstelling ligt op de loer. Ook Crocodile Dundee zou ‘terugkeren’. Er verschenen in 2018 plots allerlei trailers, waarin Danny McBride de zoon van legendarische krokodillenjager speelt. Hij trekt met Chris Hemsworth door de jungle, langs eindeloze stranden, waarna hij op een wijnboerderij belandt en in een chic restaurant, met Sidney's operagebouw op de achtergrond. ‘Wacht even’, zegt hij dan achterdochtig. ‘Dit is geen film, hè? Dit is een toerismefilmpje voor Australië.’

Geestig, en daarmee vermeden de makers op het nippertje precies datzelfde gevoel van een anticlimax. Want, reclamemensen achter de Die Hard-commercial: dit alles werkt pas als je liefdevol en met een vette knipoog refereert aan iets wat is geweest, zonder mensen verlekkerd te laten hopen op iets wat waarschijnlijk niet meer zal zijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden